Monday, March 28, 2011

sabtu ahad...

sabtu
kita pergi taiping sebab papa ade appointment tukar spring kereta...
putri tgh tido, mama angkut jugak bawak pegi...
hujan selebat-lebatnya kat sana...
rupa2nya, tak bole nak tukar spring sebab tukar spring tu cuma buat pada isnin sampai jumaat je...
orang kerete ingat, kita datang nak servis kereta...
huh...
dah la duit tengah kritikal...

putri test drive

lepas tu, tak terus balik kampung...
kita jalan2 tesco n taiping sentral kejap...

mama cayang putri...

kene bawak mainan putri untuk buat putri bole duduk lama2 sikit...

alahai....kenapa putri sangat comel di mata mamapapa???...

"yes! memang putri comel!..."

papa pun cayang putri....


ahad
papa kene ot hari ni...
tengah hari papa balik kejap, pegi kenduri kawan papa...
sian papa kelam kabut...
balik dari kenduri, putri tido...
mama join sekali sebab mama kene selsema pulak pagi tadi...
tak larat rasanya nak buat apa2...
tapi mama join kejap je,pastu mama bangun solat, masak nasi,goreng ayam n kemas rumah sikit2...
putri terbangun n terus nangis sebab tak de sape2 kat sebelah putri...
terus putri nangis teruk2...
mama bg nenen pun putri tak nak...
mama dukung jalan2 pun putri nangis jugak...
mama bg puting,putri diam sekejap...
tak sampai 1 minit putri nangis lagi...
setengah jam jugak la putri nangis tu...
entah apa yang putri tak selesa...
o ye...dah seminggu putri tak buang air besar!
kentut dah berkali2, siap lawan2 dengan papa...
ish...tak sopan sungguh!
last2, mama paksa putri tido...
putri tido dalam sedu...
sian anak mama...
mama pun join lagi tido...hihi...

kali ni putri bangun, putri ceria...
lega hati mama...

maghrib kene amik opah...
mula2 ingat, mama n putri yang kene amik opah sebab papa kata dia balik lambat...
tapi,sempat papa balik sebelum opah sampai...

o...mama tak masak lagi...
balik dari amik opah, papa dah nk singgah kedai beli lauk...
sebab mama betul2 tak larat...di sebabkan selsema ni..
tapi opah kata, tak pe,biar dia masak...
sampai rumah, opah terus masak...
mama susukan putri sampai mama tertido same putri....
ish...lagi sekali? actually, 4 kali la mama join putri tido hari ni! hihi...

mama tersedar bile papa kejut ajak makan...
papa kata,
"bangun, jom makan....nanti sambung tido balik..."
=)
entah kenapa hati mama berbunga2...haha...
owh...papa kupaskan sekali kelapa muda...
sebab papa tau mama suka air kelapa...
#)

mama tak tau nak cakap apa...

kalau abang baca blog ni,
terima kasih abang n mak...
semoga kalian sentiasa mendapat rahmat Allah...

nak tengok tv...
sambil tolong mama lipat baju...
ish...macam banyak pulak..
tak jadi lah!

Friday, March 25, 2011

baru mama perasan...


rupa nya hari ni putri genap 9 bulan...
wah..besar sudah!
patut la semalam macam2 pancaragam...
lepas tu, tak heran mama balik keje...
putri cari opah jugak...
hai...jeles mama,tau!
bile papa balik keje,
nak berdukung je dengan papa...
ni mama tak jeles dah...
hihi

dulu rambut putri curly,
skrg dah bole terpacak!
 


"owh...ade telinga rabbit..."

 
 
putri rabbit berjaya berdiri dengan sendirinye...
=)

Thursday, March 24, 2011

Batuk kong kong...

dah seminggu lebih putri batuk dan selsema...
dari hari putri isytihar demam hari tu...
hari tu kite pegi klinik gov...
hari lain,kite pegi klinik private...
klinik lain dari klinik private yang kita penah pegi sbb papa nak ubat yang lain...
sebab ubat2 dari klinik2 sebelum ni, putri tak mo makan...
asyik tumpah ditepis atau disembur putri je...
jadinya, putri seperti tak makan ubat...

klinik yang direkemen kan oleh member papa ni dekat je dgn ofis mama...
so, pagi sabtu lepas kite pegi...
dia bg ubat lain dan yang penting, putri nak makan ubat tu...
walaupun nangis2, putri masih telan...
tapi putri tak kebah2 jugak....~bak kata orang utara~
dokte suruh datang lagi 3 hari...

3 hari kemudian...
dokte tengok tekak putri, merah...
dokte tanya, family ade yang kene tibi ke?
aduhai....minta di jauhkan Allah...
alhamdulillah keluarga kita tak de penyakit tu...
dokte bagi ubat yang power sikit...

esoknye, putri kene penangan ubat2 tu,
opah kata putri asyik tido je...
dia risau pulak sbb tak aktif macam selalu...

(tapi bile aktif, marah pulak, ye....ish..ish...)

sampai hari ni, batuk putri belum baik lagi...
ditambah dengan perisa-hingus-meleleh-mama-biar-sebab-putri-tak-nak-kene-lap-hingus...

ish budak ni...sume pun tak nak...

kakak ni nak kawan dengan dia pun, dia tak nak...
em....
tapi bile kita dah nak balik tu,
baru lah putri nak bertegu sape dengan kakak ni...
dengan cara,
mendekatkan dahi putri ke dahi dia sambil berkata2 bahasa putri...
ish...macam semut pulak berkomunikasi dengan antena...
macam2 lah putri ni!

Wednesday, March 23, 2011

mama nak resign...

mama nak resign...
tapi mama cintakan kerja mama,
seperti mana mama cintakan keluarga mama, papa dan putri.
mama cintakan seni reka cipta,
sebelum mama kenal papa dan sebelum mama ade putri lagi.

mama nak resign...
tapi belum ade lagi company lain yang nak hire mama.
mama tak bole berhenti terus dari kerja mama,
sebab mama perlu terus bekerja untuk dapat kerja lain yang lebih baik dari sekarang.

mama nak resign...
papa dah approve.
tapi mama tak sampai hati nak biar papa kerja sorang2 cari nafkah.
sebab nanti tak cukup duit nak balik melaka atau sekurang2 turun kl jumpa atuk nenek di kl rumah mak ngah.
oh...tiba2 mama rindu sangat2 dekat atuk nenek putri... =(

mama nak resign...
bukan saja2 sebab mama malas nak kerja,
cuma mama tak suka environment keje kat sini,
mama tak suka orang2 ini,
sebab diorang makan binatang yang kita haram makan,
dan kadang2 diorang tak respect mama sebagai orang islam,
dan lagi, diorang akan lebihkan kaum diorang dari mama.

mama nak resign...
berkali2 mama cerita masalah ofis kat mak ngah,
sampai mak ngah cakap,
"akak tak tahu macam mana ko bole bertahan"
dan jawapan untuk soalan mak ngah adalah...
"sebab mama sangat2 suka kerja2 design...
mama rasa mama tak bole hidup tanpa design..
sebab tu mama masih bertahan..."

yang sebenarnye...
mama cuma nak resign dari office ni...
bukan resign terus dari berkerja...
masih jauh impian dan angan2 mama yang sedang mama usahakan...
mama percaya Allah tak kan kecewakan mama...
mama percaya satu hari nanti Allah akan tunaikan doa2 mama selama ini...
mama percaya ada sinar bahagia untuk mama yang bersabar selama ini...
dan mama percaya hanya Allah yang beri segala apa yang mama peroleh sekarang dan di masa hadapan...
sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Penyayang...
juga Allah itu Maha Mendengar malah setia mendengar setiap rintihan mama...

semoga...
apabila putri dah besar nanti,
mudah lah segala perjalanan putri untuk capai impian dan cita2 putri...
amin...

FREELANCE 2D & 3D INTERIOR DESIGN (COMPUTER VISUALIZATION)
For more detail,
kindly email zu at

Monday, March 21, 2011

seronoknya hari ahad bila....

putri tak rela bergambar dengan mama...cit!
 
hujung minggu kita tak macam orang lain...
sabtu mama keje half day, papa cuti...
papa harus jaga putri...
mama balik keje tgh hari, tentu lah kami rasa penat...
mama penat bekerja, dan papa penat jaga putri...
so selalu nye, petang2 sabtu, bile putri tido, kami pun tido...haha ;P
petang2 lepas asar, kita kuar jalan2...
sama ada cari barang2 dapur atau saje2 window shopping....
selalunye tak lame...
hujung2 asar sampai maghrib je...
sebab, esoknye papa harus ot...
haruslah balik awal sbb papa kene tido awal...
jadinye,bile hari ahad papa harus keje,
penat lah mama uruskan sume sorang2...
walau penat mana pun mama,
mama mesti setelkan keje2 sebelum papa balik...
walau pun terpaksa masak sambil dukung putri atau guna carrier...
sebab no 1,
mama tak suka bile papa balik kerja rumah bersepah atau mama baru sibuk2 nak masak...kalau mama masak, mesti la papa yang kene jaga putri,kan? tentu papa penat...so mama tak nak tambah penat papa...
sebab no 2,
mama nak bile papa balik keje, mama dapat duduk2 sebelah papa, sambil sembang2 dengan papa n sambil same2 tgk keletah putri mamapapa ni...

sebab tu mama rasa sangat2 best bile ahad papa tak kene ot... =)
mama bole bangun lambat2...
mama bole masak n kemas rumah sbb papa bole jaga putri...
dan yang penting, kita dapat spend masa kita bertiga je kat rumah sendiri... =)
mama jugak rasa kurang penat dari selalu-bile papa kene ot-...
sbb, papa tolong mama uruskan kerja2 rumah n mama ade sikit masa untuk tido di siang hari.... hehe...

dah la sabtu malam ahad tu, papa yang siapkan makan malam...
entah nape mama rasa penat sangat...
maghrib tu putri dah penat main n nak tido...
memang tugas mama lah tido kan putri...
alih2, mama pun tertido...
mama terjaga nak solat maghrib...
lepas solat, mama ckp dkt papa, "penat la..."
papa pun jawab, "penat tido la...."
mama pun ape lagi, sambung tido sebelah putri...ekeke...
bile putri terbangun, mama pun bangun...
makan malam papa dah siap hidang...
papa tgh tunggu mama bangun...hihi...
lepas makan, mama tak sempat nak anta pinggan kat dapur,
putri mula 'berpancaragam' balik...
terus la mama bawak putri depan tv n main2 dgn putri...
sementara papa kemas kan meja makan.... #)
bahagianya kalau selalu macam tu...hihi...

papa putri memang macam tu...
sangat rajin tolong mama kat dapur...
mama bersyukur sebab di jodohkan dengan papa,
seorang yang sgt sabar dengan mama....
tak mungkin ade orang yang sesabar dia untuk layan sikap mama...
semoga, ikatan mama papa berpanjangan hingga akhirat
dan di kurniakan keluarga yang besar...
putra putri yang ramai....
amin ya Allah....

berpacaran...

Friday, March 18, 2011

pagi yang gelap...

putri celik mata,
terus duduk dan senyum dekat mama yang baru abis solat...
lepas tu,
putri merangkak ke arah mama sambil senyum2...
seronok mama tengok bile putri bangun tido tak menangis...
cukup tido mlm tadi, ye...
em...putri cukup la tido...
tp mama?...em...
mama rasa,sejam sekali putri bangun nak susu...

bile putri bangun tido dengan senyum,
putri suka bercakap2...
entah apa yg putri ckpkan...
mungkin putri cerita tentang mimpi putri dekat mamapapa....



papa masih tido lagi...
tp putri mamapapa ni dah bangun n ajak papa dengar cerita putri... =)
 

sian dia papa tak layan dia ye...
jom mama bawak depan, kite tgk tv...
nenek sms mama,
mhi langsung dari uia..
mesti lah mama nk tengok...
rindu kat uia especially kaed...
nasib baik kite kuar ruang tamu dulu...
kalau opah yang kuar dulu,
mesti dia bukak tv1...
em...orang lama la katakan....

ni dia budak yang selalu bangun awal pagi...
lagi awal dari mamapapa..!
   
hehe...sengaja mama letak besar2.... =)

jom kita tengok tv di pagi hari jumaat....



rambut serabut...
ish..ish...

Wednesday, March 16, 2011

Putri Naurah demam... =(

Isnin malam selasa...
putri bangun dalam pukul 3 pg, nak susu...
mama susukan sambil riba putri,
mama rasa bahang dari badan putri..
mama rasa dahi putri,
panas!

pertama kali putri demam sejak 8 bulan dari putri lahir...
3 kali cucuk pun putri tak demam...
mama letak cool fever,
sambil mama sapu2 dahi n leher putri dengan tuala basah...
putri marah...
sebab mama kacau putri tido...
em...tak pe la...
mama biarkan putri tido, 
sampai subuh...
bile dah nk dekat subuh,
baru mama bgtau papa n baringkan putri kat tgh2 antara mama papa...
putri pun dah start rasa tak selesa...
pusing sana sini...
sepak2 papa...

lepas subuh, 
terus kitorang mandi n siap2 nk bawak putri pegi klinik...
cadang nye nak bawak ke klinik biasa...
tapi tak de pulak yang bukak seawal 8.30 pagi...
pegi jugak la kk jelapang tu...
dokte suruh amik darah,sbb takut demam D...
2 kali pegi amik,tapi tak dpt jugak nak uji...
1st amik,sampai makmal,darah putri dah beku,tak bole test...
2nd amik,dalam jarum tu lagi dah beku...
terus orang amik darah tu give up n suruh bgtau dokte yang darah putri tak bole amik,susah...
orang tu kesian agaknye nak cucuk anak mama...
dengan putri nangis2 nye...
sian anak mama...

bile bgtau dokte,dokte tak puas hati sbb tak dpt amik darah putri...
kalau ikutkan hati dia,dia nak suruh amik lagi..
tp,dia ikutkan hati dokte lain,dokte lain tu suruh datang lagi esok...

so..esoknye,kite datang lagi...
mama rasa putri masih panas, 
tp tak sepanas semalam...
dr 38.1 dah turun ke 36.3...
dapat check darah kali ni, 
alhamdulillah...tak de ape2...
moga2 putri cepat sihat ye!

tu je kisah nye....
panjang pulak mama tulis hari ni...hehe...

ni muka budak demam...

walaupun demam, lasak tetap lasak!
aiseh....dah pandai marah-dengan-cara-nangis bile mama atau papa atau opah halang putri buat sesuatu...
kalau terkena dengan opah, opah marah putri balik...
kalau dengan mama papa, 
tentulah kami pujuk putri baik2 n cuba amik hati putri....
sebab kami kan mama papa putri! =)