Showing posts with label kisah hujung minggu. Show all posts
Showing posts with label kisah hujung minggu. Show all posts

Tuesday, September 01, 2026

Fauzan! Kemas bilik....

pak long nak datang!

yey!! abang aku merangkap pak long anak2 aku nak datang rumah. last abang aku berkunjung rumah aku, seingat aku lah, abang aku nak gi langkawi dengan wife dia. tu la kot... aku ni pun dah banyak memory lost.. adoii..

siapa2 je yang akan berkunjung ke rumah aku, aku akan bagi tidur kat bilik boboiboy. kalau lebih 1 family, family seterus nya tidur bilik gegirl. lebih lagi, tidur bilik opah kat bawah. kalau lebih lagi, terpaksa lah tidur ruang tamu.. hehe.. tapi belum ada lagi yang tidur ruang tamu. anak2 aku yang kene tidur ruang tamu adalah...

so, aku pun suruh lah fauzan dan fathan kemas bilik diorang. lepas diorang kemas bilik tu, diorang pun datang bilik aku nak buat laporan.

"mama..zan dah kemas bilik. mama tengok lah...zan rasa macam bilik pameran je..."
dia punya excited dia dah kemas bilik.

okey lah mama pi tengok walaupun waktu tu mama tengah malas2 dengan pak hang.. kacau daun betui.


kome tengok lah video tu.
anak2 patung dia susun elok2 situ.
buku2, dia susun tak nampak tajuk.
lego yang Han dah rekabentuk, dia susun kat meja.
kad2 boboiboy deme susun kat meja.
itu lah definisi KEMAS bagi deme.
patut pun fauzan rasa macam bilik pameran sebab dia nak pamerkan barang2 dia kat bilik dia.
aku puji je lah time tu untuk appreciate usaha deme kemas bilik. 😀

tapi pastu, kakak2 dia tolong kemaskan semula semua.. 😊
pak long datang nak tidur je zan oii.. 
aku pun tak sempat nak bawak keluar jenjalan.
maghrib tu abang aku sampai. malam makan homecook. pastu deme pun nak berehat.
esoknya lepas breakfast deme dah nak gerak balik.
sat je... tapi alhamdulillah.. aku happy sangat abang aku n kak ipar aku sudi bermalam kat rumah aku..
kakak pun happy. 
"dah lama tak de orang datang rumah kita...." kata dia.

anyway, ni aku belanja gambar keluarga aku dan keluarga abang aku.
taken sebelum abang aku pulang...


--------------
❤ LIFE, ❤ SHAKLEE! 
 ðŸ“£ klik untuk order shaklee. 👇👇👇
daftar ahli untuk dapat potongan harga 10%-20% untuk setiap produk.












Sunday, August 23, 2026

Mak Tak Nak Mengalah!

kakak aku balik rumah mak ayah aku minggu ni.
tetiba aku teringat momen kakak aku n family, adik bongsu aku dan isteri, mak dan ayah aku datang rumah aku hari tu.
aku bawak deme pegi concubine lane. 
aku selalu ajak abg pegi sana. sebab sana tu ala-ala 'pasar seni'. tempat seni2 art2 handmade barang tu semua. aku suka lah nak tengok n ambil2 gambar tu sume kan...
tapi abg tak bawak pun. huhu.. 
bila family aku datang ni, akak aku ajak, baru lah aku dapat pergi.. horey! 💃

tengah jalan2 kat lorong tu, hujan turun. pastu kitorang berteduh kat satu kedai hiasan ni. mak aku jumpa kerongsang comey gila. dah la bunga matahari favourite aku. siap ada lebah bergoyang2 kat kerongsang tu. yang paling sadis, kerongsang tu ada 1 je. aku bodek2 mak aku, bagi lah aku. mak aku berkeras ye..."TAK BOLEH. MAK YANG JUMPA DULU!"

uwaaa... mak dah tak pedulikan perasaan anak mak dah.. yela.. bertahun2 mak pendam rasa dengan perangai macam-macam anak mak ni kan. mak dah tak nak mengalah dah kan.. haha


so aku cuma dapat ambil gambar kerongsang tu dan simpan buat kenangan je lah.. 😆

terima kasih semua sudi menjenguk kami kat sini..
next year datang lagi ye....

--------------
❤ LIFE, ❤ SHAKLEE! 
 ðŸ“£ klik untuk order shaklee. 👇👇👇
daftar ahli untuk dapat potongan harga 10%-20% untuk setiap produk.




Monday, August 10, 2026

Khabar kurang baik.

Minggu ni aku balik kampung abg sebab kami dapat khabar kurang baik iaitu paksu abg masuk hospital sebab kanser.

so, lepas nailah habis tusyen SRAI sabtu tu, terus kami gerak ke kampung. sampai kampung dah tengah hari. makan, rehat dan solat. pukul 3 lebih gerak ke hospital taiping.

selama aku kenal paksu, paksu sihat je alhamdulillah. berapa lama dah aku kenal? of course lah selama aku berkahwin dengan abg. setiap tahun akan pergi beraya rumah paksu. paksu sihat je selalu alhamdulillah.

sampai lah beberapa bulan lepas, paksu tetiba tak dapat berjalan masa nak pergi haji. waktu tu bebetul hari yang sepatutnya paksu dan maksu naik flight untuk tunaikan haji. tapi paksu pergi juga dengan wheelchair dan bantuan ramai.

dengan izin dan pertolongan Allah, paksu dan maksu selesai tunaikan haji dan selamat pulang ke rumah. tapi paksu masih lagi tak okey. masih tak boleh berjalan. aku pun tak tau nak explain macam mana kondisi paksu, tapi ada kaitan lah dengan tulang belakang etc2.

mak abg ada ajak kitorang melawat paksu dan maksu lepas paksu maksu balik haji tu. paksu masih okey dan nampak sihat. just tak kuat nak berjalan.

so semalam melawat tu, paksu baring je. masing2 cuba nak hadam apa yang sedang berlaku. yela..mana kita nak sangka, kan. dan kalau kita sendiri yang dapat berita tu pun, entah macam mana penerimaan kita.

kanser hati yang paksu hidapi ni nampaknya dah merebak ke organ lain. next plan adalah rujuk paksu ke pakar di hospital Alor Setar untuk rawatan seterusnya. semoga Allah permudahkan urusan paksu maksu sekeluarga dan diberikan kesembuhan sepenuhnya buat paksu. Aamiin..

hospital taiping

dah malam baru balik rumah

--




❤ LIFE, ❤ SHAKLEE! 
 ðŸ“£ klik sini untuk order item promo bulan ini https://www.shaklee.com.my/wo/guest?ref=885771

Monday, February 14, 2022

Macam mana zura cipta masa berkualiti dengan insan kesayangan zura.

Alhamdulillah..
hujung minggu yang lepas dapat lagi spend time dengan anak2.
kali ni kami decide untuk keluar pada awal pagi ahad pulak instead of keluar malam2.

last week kami pergi pasar karat. lama tak pergi sana.
banyak dah gerai2 bundle kat sana.
tapi, keterujaan zura of course kat part yang jual2 barang antik.
alahai.. geram je rasa.
tapi, buat masa ni, tak de lah nak bazir duit beli yang bukan2.

pastu, pergi makan kat kosiswa. tepi sungai.
lama dah tak pergi situ.
best environment situ sebab kawasan lapang, terbuka n kelilingnya kehijauan.
zura tak ambil gambar sebab tertinggal fon.

alhamdulillah..
itu lah nikmat yang Allah beri.
keluarga sentiasa bersama zura.

kadang2 kita rasa kita tak ada kualiti masa dengan family kita.
tapi sebenarnya, kualiti masa dengan family kita itu, kita yang kita kene cipta sendiri.
even 10 minit pun, kalau kita dapat tumpu 100% masa itu untuk family kita, untuk pasangan dan anak2 kita, lalu kita bersyukur dengan 10 minit itu, itu lah kualiti masa yang sangat2 berharga buat diri kita n family kita..

sebab tu zura suka capture moment2 dengan insan2 kesayangan zura. sebab setiap masa zura rasa adalah masa berkualiti untuk insan2 kesayangan zura.

gitu lah kehidupan yang fana ini.

untuk weekend yang baru ni, of course zura ada ambil baaaaaaanyak gambar.
hehe.. kitorang pegi padang polo. dah biasa dah pergi situ tapi kali ni lepak kat port lain.
and yang sebenarnya, inilah first time zura explore betul2 padang polo itu.
tahu ada tasik tapi tak sangka kat area tasik tu sangat cantik dan sangat mendamaikan.


so here compilasi video dan gambar baru2 ni.. 




❤, 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
-
 ðŸ“£ untuk order dan pertanyaan, 
 ðŸ’» fb: baizura bahar | vitally vitamin | bydura
 ðŸ“² sms|whatsapp 016-5952771
 ðŸ“§ email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
 ðŸ’» visit: www.vitallyvitamin.com

Sunday, December 19, 2021

Bonding Time Dengan Putra Putri Di Padang Polo.

Hari-hari anak2 pujuk nak pergi taman. zura malas nya la hai nak keluar sorang2 bawak 5 orang anak ni.
padahal diorang request taman depan rumah ni je. bukan jauh pun.

finally, bawak juga anak2 ke taman. bukan depan rumah tapi kat padang polo.

since kami suka buat berkelah2, zura suggest kat suami kita breakfast kat taman hari tu. suami pun okey. so kira on lah!

sebelum subuh lagi zura dah bangun siapkan breakfast. just goreng bihun, samosa, potong epal n buat air teh je.

malam sebelum tu tidur lambat lebih pukul 12. sebelum tidur tu macam biasa lah zura akan makan oste dan resv untuk bantu zura dapat tidur yang lena. alhamdulillah mudah bangun pagi tu. 

lepas subuh, suami sambung guling2 kat katil, then suami tanya, dah masak ke breakfast? dah siap dah semua. tinggal nak mandi n siap2 je. selalunya suami akan teman n tolong zura buat breakfast. tapi lah kita kasi can lah suami tak tolong. 😃

maka, beriadah lah kami kat padang polo pagi tu.
alhamdulillah, dapat juga bawak anak2 keluar dari rumah dan berlari sana sini. asyik duduk rumah ngadap tv n computer je lah.

gambar-gambar buat kenangan.
















..

Promosi Disember 2021







❤, 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
-
 ðŸ“£ untuk order dan pertanyaan, 
 ðŸ’» fb: baizura bahar | vitally vitamin | bydura
 ðŸ“² sms|whatsapp 016-5952771
 ðŸ“§ email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
 ðŸ’» visit: www.vitallyvitamin.com

Sunday, April 05, 2020

Bertemu Sahabat Baik Yang Sentiasa Dirindui.

Zura tak ramai 'bestfriend' masa kat uia dulu. Tapi ada sorang ni, memang baik dengan beliau since first day and first year kat uia main campus, gombak.

zura ingat lagi, masa daftar tu, zura dapat bilik yang macam dorm. ada bilik yang 4 orang then ada compartment. tapi bilik zura macam dorm. satu dorm tu, ada 10 orang.

kami semua under kuliyyah yang sama, KAED. Kuliyyah of Architecture and Environmental Design. under kaed ni ada 4 lagi course. so dalam dorm tu, ada semua course kalau tak silap. lupa lah... haha..
tapi yang zura ingat, zura tak berapa kenal pun semua dalam dorm tu. ada sorang sama studio masa kat matrix uia tu. tapi tak rapat jugak.

then, bila nak ke kaed, naik bas uia, ada sorang yang macam lost jugak tak de kawan. haha.
so, kami pun together2 naik bas sebab kami sama course, archy. start dari situlah, kami mula kawan, mula kenal hati budi dan perangai masing2 dan akhirnya kekal bersahabat sampai final year part 1.
aihh.... touching pulak bila ingat.

so, since BLNC bulan dua hari tu buat dekat putrajaya, kami decide nak stay kat putrajaya jugak. kalau stay kat rumah kakak zura, of course lah malam tu tak payah keluar cari makan, kan. makan sama2 kat rumah je.

tapi sebab nak stay kat homestay, zura mula lah berfikir2 nak jumpa my sahabat ni. seingat zura dia dah duduk bukit jalil. punya lah fikir nak cakap apa ye kat suami, nak ajak pegi rumah sahabat zura ni. bukan apa, zura jenis takut nak request apa2 kat suami walaupun sebenarnya suami okey je.

so, fikir punya fikir, zura cakap lah yang sahabat ni dah duduk rumah sendiri. suami dia buat ID sendiri. both diorang suami isteri kawan uia zura and both pun arkitek. so, macam teruja lah nak pi rumah arkitek, kan. 

suami bila dengar je ID, macam bersinar2 mata dia. haha.
"dia duduk mana?"

wahh... kira on lah tu !!

lagipun suami tahu yang beliau ni satu2 nye sabahat baik zura kat uia dulu.

so, malam tu, siap2 lah nak pergi rumah beliau. perut kenyang lagi sebab makan banyak. kalau pergi conference shaklee, memang shaklee jaga perut kita. tu belum cerita pergi trip shaklee, lagi lah makan sesaja. tak sempat nak lapar langsung.

dari putrajaya nak ke bukit jalil, lalu satu highway ni. highway apa entah, lupa lah.. ni lah akibat update cerita 2 bulan kemudian. ;P

ikut map, sekejap je kurang setengah jam sampai. sekali, tutup jalan pulak kat jalan tu,  tinggal satu lane je. jem lah kejap, 15 minit gitu. 

okey.. selesai tempuh jem tu, sampai lah kat bukit jalil. okey.. ni first time zura sampai bukit jalil. selama ni zura imagine yang bukit jalil tu tempat luas, lapang, banyak parking macam kat stadium ipoh ni. rupa-rupanya, ya Allah, pack gila!

penuh dengan umat manusia dan kereta n bas2 segala. 

jalan punya jalan, tak tahu nak masuk lorong mana. tak jumpa! 
lepas tu, jalan punya jalan lagi, ni kira dah macam uturn lah nak cari lorong masuk ke apartment sahabat zura ni, termasuk balik highway tadi.

ahh sudah! highway ni memang straight terus ke putrajaya balik. hahadoi... 

jam dah pukul 9 lebih gitu. perut dah start lapar balik. anak2 dah tertidur semuanya. sahabat dah mesej2 tanya ko sesat ke.. haha.. 

zura risau satu je, zura risau suami ajak balik tak payah pi rumah beliau... waaaa.... nangis zura nanti. sahabat tu dah siap masak2 sejak petang lagi. 

sampai serdang, keluar n uturn balik. okey...gigih nak pergi jugak rumah sahabat ni kan. so, kene tempuh balik jem buat jalan tadi.

begitu begini, akhirnya jumpa juga lorong nak masuk rumah sahabat ni. rupanya, yang memula tadi, belum sampai ke lorongnya kitorang dah patah balik. hehe...

tu pun jam dah pukul 10 lebih dah. alahai... kesian jugak kat sahabat ni. kami menggangu je malam2 minggu diorang nak rehat. tapi zura tak kira, nak jugak pi jumpa beliau!. 

alhamdulillah... setelah sekian lama, akhirnya berjumpa jugak dengan ko, asma'. happy nye aku. aku tahu ko pun happy gila kan.







ko masak2 untuk aku. siap buat puding roti lagi. ya Allah... thanks sangat2. terasa sangat2 yang kehadiran diri ni di sambut baik oleh mu. prepare macam2 nak jamu kitorang datang. rindu sangat2 kat ko. dah sampai rumah ko, malas pulak rasa nak balik. rasa nak tidur je situ. haha.. rasa macam tak abis benda nak cerita. 

last jumpa masa masing2 anak baru sorang. now, aku 5, ko 4. boleh tahan gak kita ek..haha.

haihhh... walaupun 2 bulan kemudian baru nak cerita pasal ni, masih terasa manisnya saat2 dapat jumpa ko.

thank you for being my loyal sahabat. sahabat yang suka 'perli2' aku. and aku pun suka 'perli' ko. haha.. kita je yang faham 'perli' kita ni. ;P
tapi, ko tak pernah tunjuk yang ko terasa hati dengan aku. mungkin ada yang ko terasa dengan aku. tapi ko tak pernah tunjuk n ko selalu jaga hati aku. thank you asma'. 
from the bottom of my heart, aku doa kita dapat bersahabat sampai bila2. 
over tak kalau aku kata, i love you.... haha

really hope apa yang kita plan tu, dapat dilaksanakan satu hari nanti. insyaAllah..

dan kepada encik suami, of course ada jugak kata2 untuk suami yang baik dan penyabar seperti beliau.
thank you sebab tak keluar sikit pun keluhan since kita terpatah balik tu dan bila lambat2 nak balik ke homestay semula. jam dah pukul 1 lebih, still sembang2 lagi, abang okey je. balik tu pun, abang tetap okey. tq sangat2. i love u abang... 




.......
❤, 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! - 
 ðŸ“£ untuk order dan pertanyaan, 
 ðŸ’» fb: baizura bahar | kedai vitamin chemor, perak | vitally vitamin for women, 
 ðŸ“² sms|whatsapp 016-5952771
 ðŸ“§ email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
 ðŸ’» visit: www.vitallyvitamin.com