Wednesday, November 30, 2011

it's a boy?

actually, yang mama asyik tulis bedding baby cot tu nama nye bumper pad...hehe...
mama baru tau...

putri punye dah totally siap n mama dah sarungkan...
mama rasa sangat cute!
(tak dapat nk elak dari 'masuk bakul n angkat sendiri'..hehe)

mama dah start putra punye...
=)

dark blue + polka dot....mama nak navy blue tapi tak de la....

it's a boy ribbon...( again, it's???)

alphabet 'putra' dah siap jahit... =)

lepas siap ni, mama nak buat sarung tilam, bantal n bolster...
bile sume dah siap, baru la bole letak gambar overall design ye...
entah sempat ke tak sebelum mama beranak ni...

Tuesday, November 29, 2011

selangkah ke arah 'sesuatu' itu....


weekend yang pendek...
sebab sepatutnya isnin public holiday...
tapi mamapapa kerja...
tapi, sempat la kita survey 2 'sesuatu'...

ahad tu balik kampung kejap nak jumpa atuk sebab ada hal...
papa balik keje pukul 5, terus gerak balik taiping...
lepas maghrib, terus balik ipoh balik sebab mamapapa keje esoknye,kan....
penat betul rasanya...

dan...mamapapa sepakat nak pilih 'sesuatu' yang no 2...
=)

harus betul2 ikat perut lepas ni...
please remind kan mama,
STOP SHOPPING!!!


18SX!


beginilah putri bila dalam kereta sejak akhir2 ni...
on de way balik ke taiping...
tiba2 putri terlepek kat tengah2 tu....
dan tiba2 juga putri nangis-yang-sungguh2 tu...
tak tau kenapa...
mungkin sebab mamapapa tak layan putri kot, putri jauh hati....
bila sampai kampung, bertambah lah sayu putri bile nampak atuk...
ish...mama tak tau dah nak buat macam mana...
putri sangat takut pada orang lain...
kalau dengan foreigner tak pe lah...
ni dengan atuk nenek dan pak cik mak cik sendiri...
opah2 asyik kata putri ni 'susah'... =(
ingat mama tak terasa ke bile orang kata anak mama?

tak pe lah...
biar lah mamapapa saje yang faham putri...
mama tak minta pun orang lain layan putri...
insyaAllah, selagi hayat mama dikandung badan,
mama akan layankan saja karenah putri...
semakin adik putri nak keluar,
semakin putri macam2 ragam...
mama tak marah pada putri...
mama takkan tak layan putri...
mama cuma dapat berdoa,
moga segalanya akan berubah bila putri dah jumpa adik putri nanti...
mama serahkan segalanya pada Allah...


Thursday, November 24, 2011

macam mana nak bagi putri senang poo poo...


pagi ni putri bangun dengan riang gembira...
tak macam 2 hari sebelum ni...
putri bangun2 terus turun katil cari papa yang dah pegi keje...
tadi pun papa dah pegi keje masa putri bangun...
tapi nasib baik mood putri ok...

oh...mama dah jumpa solution macam mana nak bagi putri senang poo poo...
tak perlu ubat lagi...
mama cuma bagi putri makan timun segar je...
nasib baik sangat putri suka makan timun walau tawar-tak-de-rasa-ape2...
dan alhamdulillah,selama putri start makan timun,
putri sangat senang nak buang air besar...
putri nangis2 kejap (mungkin dah fobia selama ni asyik sembelit je),
tibe2 bau busuk...
najis nye pun dah tak keras dah...
mama syukur sangat2...
alhamdulillah....

malam tadi, serius mama susah hati...
mama rasa perut mengeras n sakit selang beberapa minit...
mama baring atas katil sambil pegang perut...
putri suka sibuk2 nak naik katil bile mama ada atas katil...
kalau putri dok diam2, tak pe la...
ni putri menari ballet pulak...
aduhai...
mama nak kene control putri pulak takut putri jatuh...
putri pulak, dengan bahagianya sengaja menjatuhkan diri sambil ketawa...

mama tak sedap hati la...
perasaan nye, sama macam masa nak lahirkan putri...
mama tak rasa sakit, cuma rasa perut mengeras tiba2 lepas tu hilang kejap...
bile dokte check, laluan dah bukak 2cm pada pukul 5 pagi...
pukul 10 pagi, dah bukak lagi 2cm..jadinya 4cm...
sepanjang mama kene tunggu kat pre-labor room n labor room tu, mama tak sakit pun...
3 jam sebelum dokte plan nk sambut putri, baru mama betul2 rasa sakit nak meneran tu...
mama risau kalau kelahiran kali ni pun tandanya macam tu...
adui...mama baru 33 minggu...
berdebar nye rasa...
bercampur baur perasaan sekarang ni...
semalam pun, putri meragam lain macam je...
sampai papa rasa sangat marah papa putri...
mungkin tu jugak petanda nye?
aduhai...
mudahlah hendaknye kelahiran adik putri ni ya Allah...



budak tecik riang gembira dalam kereta...
mama pulak yang sengsara risau perut kene hempap dek budak tecik ni!

Wednesday, November 23, 2011

'sesuatu'

mama papa sedang gigih mencari 'sesuatu'....
sebab 'sesuatu' yang ade sekarang ni, perlu di tukar pada yang baru...
sebelum ni, tak pernah terfikir secara serious untuk dapatkan 'sesuatu' tu...
tapi sejak balik dari melaka baru ni, mama terus suarakan hasrat mama yang mama nak 'sesuatu' yang baru...
em...untuk jadi isteri yang solehah, kita tak bole minta2 pada suami...
mama cuma luahkan hasrat mama...
biasanya, papa akan ignore permintaan mama kalau papa belum sedia untuk tunaikan...
tapi kali ni nampaknye papa pun setuju nak beri mama 'sesuatu' tu...
sebab papa juga gigih berusaha...
dan tentulah 'sesuatu' tu untuk kita semua...
bukan untuk mama seorang...
 

sekian.... =)

psst...mama dalam mood membaca diary lama... ;)

Tuesday, November 22, 2011

persediaan menyambut adik putri...


ade 2 benda lagi yang mama kene sudahkan jahit sebelum adik putri lahir...
sebab lepas adik lahir, mama nak kene focus pada kerja lain pulak...
tak boleh dah jadikan menjahit aktiviti-yang-mesti-buat di hujung minggu...

sekarang mama tengah gigih menjahit sarung untuk bedding baby cot...
ingat tak mama dah buat span dia dulu...

 

mama sangat2 teruja nak siapkan...

tapi agak lambat sikit sebab ade yang  mama kene jahit tangan...
mesin tu bole buat sulam, tapi mama tak reti guna...
mesti ade setting dia, tapi mama tak tau...

kenapa mama gigih buat sendiri?
sebab mama teringin nak ade 1 
~since dah ade baby cot,kan...~
kalau mama beli siap, mesti papa geleng kepala...hihi...
oleh itu, mama decide untuk buat sendiri je...
dengan design sendiri.... 
=)

bright pink + dark pink + brown polka dot fabric

dark pink + brown polka dot

'it's a girl' ribbon...( its? )
alphabet 'putri'....ni yang mama kene jahit tangan...

belum tahu lagi adik putri perempuan ke lelaki...
so, mama buat 1 side untuk girl n 1 side lagi untuk boy...
mama buat yang 'putri' dulu...
dah siap yang ni, baru mama buat untuk 'putra' pulak...


bukan senang mama dapat jahit bile putri dah pandai jalan n panjat memanjat ni...
mesti nak kacau mama...
sampai putri lepas geram pada 'benang' bile mama tak bagi putri 'tolong' mama....
=)



gaduh2 dengan mama nak amik benang tu...

dah 2 hari putri tak nak kat opah n tak nak renggang dengan mama bile bangun tido...
(sebab papa dah pegi keje...kalau tak mesti melekat kat papa je...)
sampaikan mama terpaksa mandi berjemaah dengan putri....
kalau tak nanti putri nangis teruk2 sampai muntah lagi...
pastu, kene marah lagi...
tak sampai hati mama nak biar...
putri kenapa sayang?...
putri kan kakak...
kakak kene kuat...
macam mana nak tolong mama jaga adik2 nanti...
putri jangan nangis2 lagi ye lepas adik lahir...
mamapapa tetap sayang putri...
ingat tu, tau!

Monday, November 21, 2011

melawat si kembar...


kawan mama baru melahirkan anak kembar...
dua-dua pun perempuan...
sabtu lepas kita pegi melawat tapi mama sorang je yang tengok sebab kawan mama tengah dok dalam bilik...
baby2 dia pun dalam bilik...
jadinye mama sembang2 dengan dia dalam bilik...
sembang sambil baring...hehe...
tak senonoh betul!
amik gambar pun sambil baring... =)
putri kat ruang tamu dengan papa...

tengok kaki dia...sangat halus...

inilah dia si kembar nye... anis humairah & anisah humairah..

monday yang mendung...

semendung perasaan mama sewaktu nak pergi keje tinggalkan putri....
=(

putri bangun pagi masa papa lepas mandi...
mama buatkan susu, putri minum susu elok2 masa papa tengah subuh...
tu pun papa tak sempat abis subuh lagi putri dah nangis2 nak papa dukung...
putri memang macam tu...
papa nak solat pun putri nangis2...
ape lagi papa nak masuk bilik air...
tapi, masa papa nak pegi keje, elok je putri salam n byebye papa...

lepas tu, putri merengek2 lagi...
mama tak tau putri nak ape...
sampai saat kita kene pegi amik opah pun putri rengek2 lagi...

dalam kete, putri nangis2 nak turun dari baby seat...
susah hati mama di buat nye...
bile dah amik opah, opah turunkan putri dari baby seat n nak riba putri...
lagi kuat putri menangis...
putri memang tak nak kat opah tiap pagi isnin...
putri nangis2 sampai muntah kat opah...
opah marah putri....
=(
mama rasa sedih putri kene marah walaupun mama selalu marah putri...
bile mama dengar orang lain marah putri, mama pulak yang sedih...
mungkin tu yang papa rasa bila mama marah putri...
sebab tu agaknya papa tak de marah2 putri...

sampai rumah. macam biasa la putri asyik mengekor mama je...
sampai la mama nak pegi keje...
sebelum mama nk pegi keje tu pun, ade benda yang buat isnin mama bertambah mendung...
=(
nasib baik kat ofis ade berita yang menggembirakan mama...
tapi masih tak dapat nak buat mama happy jugak hari ni...
asyik teringatkan putri...

mama memang susah hati setiap pagi isnin...
kene drive berdua je dengan putri...
kalau nasib baik, mood putri ok n putri dah bangun, senanglah hati mama...
kalau nasib tak baik, mood putri tak ok atau kene angkat putri dari tido, adui la...