5 Tips Penting Travel Dengan Kanak-kanak.

Travel memang menyeronok kan. Lagi-lagi kalau dapat travel berduet je dengan pasangan. Pergerakkan lebih mudah dan ringkas. Tapi, macam mana pulak dengan pasangan yang ada anak-anak kecil? Adakah perlu kita tinggalkan anak-anak semata-mata nak pergi travel berdua?


Tak perlu lah tinggal anak-anak. Bawak je diorang. Walaupun rasa macam tak bercuti pun bila travel dengan anak-anak kecil, saya percaya ianya lebih menyeronokkan kita sebagai parent. Travel kita jadi lebih 'warna warni' dan lebih banyak kenangan pahit manis untuk dikenang. Lagi-lagi bila anak-anak kita tu dah besar. Boleh lah kita throwback kat diorang, memori 'kurang best' masa travel dengan diorang.

Apa-apapun, nak travel dengan kanak-kanak ni perlukan persediaan fizikal dan mental jugak tau. Supaya kita as parent boleh happy, anak-anak apatah lagi.

So kali ni saya nak share 5 Tips Penting Untuk Travel dengan Kanak-kanak.


1. Sediakan 1 beg untuk makanan mereka.

Kenapa tips ni no 1? Sebab, kanak-kanak ni mudah meragam bila diorang lapar. So, sangat lah penting untuk make sure yang perut diorang sentiasa kenyang.

2. Gunakan baby carrier/sling bagi yang bawa bayi.

Ini pulak untuk memudahkan ibu/bapa yang membawa bayi tu lebih mudah bergerak dan of course lebih mudah nak pujuk bayi kalau bayi tak selesa. Bayi kan suka kalau kita dukung sentiasa. Dan untuk ibu yang beri susu badan, tentu lah ianya lebih memudahkan ibu.

3. Pilih pada waktu yang sesuai.

Secara peribadinya, travel waktu malam lebih sesuai dan mendamaikan bila travel dengan kanak-kanak ni sebab diorang cenderung untuk tidur je sepanjang perjalanan. Kami biasa travel di siang hari. memang macam-macam ragam. Then, bila sesekali travel tengah malam atau awal pagi (disepertiga malam), memang syok sangat rasa. Elok je anak-anak diam sebab tidur. hehe...

Tapi kat Malaysia ni, kalau bukan waktu perayaan, travel waktu malam agak merbahaya disebabkan banyak lori-lori besar yang bergerak pada waktu malam dan tengah malam. Dan banyak juga kes kemalangan maut dengan lori berlaku pada waktu malam. 

Apapun, kalau pilih untuk travel waktu malam juga, pastikan pemandu dapat rehat yang secukupnya, kereta dalam keadaan yang baik dan tidak lupa untuk baca doa menaiki kenderaan serta doa pelindung dari bala bencana sebelum memulakan perjalanan.

4. Kerap berhenti di RnR atau berhenti dalam jangka masa yang lama.

Begini lah kami bila travel dari ipoh ke melaka. Kalau orang yang tak de anak kecil, ipoh-melaka dalam 5 jam dah sampai. Tapi kami, dengan anak-anak kecil yang ramai ni, boleh sampai 7-8 jam juga walaupun trafik lancar je. hehe...

sebabnya adalah, bila berhenti di RnR tu, kami ambil masa yang lama untuk berehat. Masa anak-anak belum sekolah lagi, kami kene solat bergilir-gilir sebab risau je nak biarkan anak sambil solat. Kita tak tahu orang jahat tu ada kat mana, kan. So lebih baik berjaga-jaga. 

Lepas tu, nak melayan ragam waktu makan, nak uruskan buang air besar n air kecil semua anak-anak, macam-macam! Tu yang kadang tu, berhenti rehat je sampai 2 jam!

5. Bawa kereta dengan berhemah.

Tak perlu nak rushing bila travel dengan kanak-kanak ni. Bawak lah kereta dengan berhemah, mudah-mudahan kita selamat tiba ke destinasi yang di tuju.








LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
-
 ðŸ“£ untuk order dan pertanyaan, 
 ðŸ’» fb: baizura bahar | vitally vitamin  
 ðŸ“² sms|whatsapp 016-5952771
📧 email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 


0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.