Showing posts with label natrah ulang bulan. Show all posts
Showing posts with label natrah ulang bulan. Show all posts

Monday, June 18, 2012

adik putri 6 bulan...




adik putri dah start makan solid food since last week...
menu biasa2 saja iaitu bubur + carrot, susu + buah pear...
dan...susu + biskut rusk! hehe


mama bukannye rajin masak sangat... 
tu yang kakak putri dulu asyik makan nestum je.... ;p
akibatnye sekarang, susah bebenoo nak makan nasi...
eh..tapi dulu opah selalunye masakkan bubur untuk kakak...
em...
adik pulak, mama kene biasakan adik dengan bubur nasi!




Monday, May 14, 2012

hari-hari mother's day... =)



menurut majlis fatwa, hari ibu yang di sambut setiap ahad ke2 pada bulan mei adalah haram hukum nya...
sebab, asal usul hari ibu itu adalah, dewa bagi kaum greek yang di sambut, 
bukan lah seorang wanita yang di panggil emak, ibu, mama, umi, mom, mummy dll, wanita yang melahirkan anak...
(info ni mama tak baca betul2!)

apepun, macam yang orang2 selalu sebut, tiap2 hari pun hari ibu...
=)

jumaat malam sabtu yang lalu,
kakak hadiahkan mama sesuatu yang buat mama rasa shahdu sangat...
selama ni, bila mamapapa minta kakak sayang kami, 
kakak akan suakan dahi atau pipi kakak untuk mamapapa cium...
bukan kakak yang cium mamapapa...
tapi malam tu,
kakak chori chori chupke chupke mama... =)

mama dah pejam mata sambil tangan kanan tepuk2 adik putri dan tangan kiri gosok2 kaki kakak...
kakak masih menonton 'impin' kat hp mama sambil baring rapat2 dekat mama...
tiba2 kakak cium pipi mama...
2 kali !
=)
entah apa yang kakak fikir ye masa tu...
kalau lah kakak dapat luahkan pada mama, mesti mama lagi shahdu...
=)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tadi pagi...
adik putri ada check up 5 bulan...
ada kawan bagitahu sesuatu tentang vaksin yang kerajaan tetapkan untuk baby2 di malaysia ni...
mama paste aje lah ape dia tulis ek...



em, aku nk cite pasal satu hal ni, up 2 ko la nk percaye ataupon tak, mybe ko pon penah dgr,
tahun lepas kakak opis aku ni (stok warak2 sikit + ade 8 org anak!)
die cite kat aku anak2 die sorang pon x kene vaksin drp bb smp besar ( sume private hosp la)
and sorang pon xpenah sakit teruk & tak kene kuning lepas beranak ,
takat selseme, demam bese jela,
die tak vaksin anak2 die sbb die caye mmg bnd tu is a konspirasi yahudi, utk melemahkan bangsa2 lain,
mmg vaksin tu cure ape yg divaksinkan tp at the same time die melemahkan part lain(mcmmn tah aku pon tak phm)
kalu ko surf kat tenet pon bnyk cite pasal ni, siap ade negara yg ban vaccination ni,
n awal tahun ni pon husband aku baru dpt tahu drp kawan die, even ade satu dokte kat msia ni yg tgh promote 'jgn vaksin anak' sbb its a jewish conspiracy..
so die pon decide takmo vaksin anak2 die, n anak aku pon aku tak pegi vaksin dah sejak die cukup setahun hartu,
aku taktaula kebetulan ke ape ke, tp mmg sejak drp tu mmg die takdela demam2, selseme je itupon baru sekali je so far,
padahal sebelum ni mmg kerap sgt die demam selseme,
tp sume ni aku just cite je, aku pon dlm caye xpercaye gak, tp aku rase ade betulnye, wallahualam,
something to think about la, sbb its not imposibble, just fyi

em...mama pun tak tahu nak percaya ke tak...

tapi, tak mustahil benda ni betul...
so far, putri2 mama memang jarang sangat2 demam...
cuma kakak hari tu demam berulang-ulang sampai tarik tu mungkin salah mama sendiri...
sebab mama telah menjebakkan kakak dalam program 'berpantang' mama...
kakak makan nasi lauk2 mama yang memanaskan dalaman badan tu...
kakak mandi air suam sama2 mama... 
selama sebulan!
sian kakak...
lepas dari tu, seingat mama, kakak tak demam dah...
Alhamdulillah...

check up adik hari ni,
adik ok-sihat-sejahtera-Alhamdulillah...
BMI pun ok...
yang penting sekali,
kakak ok....!
tak berpancaragam nak mama aje...
dapatlah mama yang bawak adik timbang berat, jumpa nurse dan teman adik cucuk...
=)

kakak...smile... =)

uhhh...over lah kakak ni...

ohhh....adik dah pandai tengok camera ye...

kakak ni suka tiba2 termenung tau...entah ape kakak fikir...






Thursday, April 12, 2012

oh..lupa pulak...



hari ni adik putri genap 4 bulan...



em...baru 4 bulan...
adik belum pandai tiarap lagi dan sedang berusaha...
bila adik berusaha tiarap,
mama akan sebut "come on adik...come on...." sambil tepuk tangan...
kakak pun dengan muka excited,join mama bagi support kat adik..."mamon dik...mamonnn..."
so cute la kakak...
dah pandai cakap...

smile putri putri...smile....

"apa kakak buat tu?"

"kakak! mama marah la bagi susu tumpah..."


Tuesday, March 20, 2012

adik putri 3 bulan...


erkk...
baru tiga bulan?
em...
mama rasa macam adik patut dah lagi banyak umur daripada 3 bulan...
sebab?
mama 'rasa' macam dah kurus which is masa beranakkan kakak putri,
mama ambil masa 5-6 bulan jugak lah baru 'rasa' kurus sikit and totally 'rasa' kurus bile kakak berusia 8-9 bulan...
lepas tu, 
mama sakit2 lutut sampai nak duduk antara dua sujud tu rasa sakit sangat...
sampai kakak 8 bulan jugak la baru mama rasa betul2 sihat...
kakak 9 bulan, mama pregnant pulak...
(rasa sihat je terus pregnant????) =p

tapi,sangat beza kali ni...
Alhamdulillah mama rasa sihat n kurus sejak pantang lagi...
'kurus' tu adalah pada pandangan mata dan perasaan (bukan perasan) mama je...
cuba tanya papa...
papa mesti jawab..."sama je abang tengok..." sambil cebikkan muka...
huh..
sekali lagi papa tidak memberi jawapan-yang-ambil hati-mama...
mama pulak asyik cakap dekat papa,
(actually bukan lah asyik cakap,cuma mama tak ingat mama dah penah cakap ke belum)
"sayang rasa,kali ni sayang kurus cepat sikit dari lepas beranakkan putri dulu..."
dan...papa jawab sambil senyum2...
"berapa kali nak bagitau?"

ok lah...
sayang punya urat2 banyak dah putus demi melahirkan anak2 abang...
jadinye,abang kene terima hakikat yang sayang dah berubah jadi macam ni... ;p

oh ye...
patutnye cerita pasal adik putri yang baru berusia 3 bulan...
masih baring2 sambil tangan adik cuba mencapai bintang di langit...
seringkali adik menggosok mata dan mencakar dahinya sendiri...
kaki pula,asyik cuba nak start moto yang dah rosak...(tak start2 jugak!)

siang tadi bawak adik check up...
opah yang kene bawak adik masuk bilik nurse,cucuk, etc2...
sebab kakak asyik nak nyendeng2 dekat mama...
next time maybe mama pergi berdua je dengan adik la macam ni...

sian adik...
mamapapa selalu kene layan kakak lebih dari adik... =(
adik sabar ye...
nanti adik dah pandai main, kita main sama2 semua,ye...

tiba2 opah cakap,
kakak dulu 3 bulan dah cuba2 nak meniarap...
em...
kadang2 mama sengaja tiarap kan adik...
tapi tak lama adik boleh tahan,adik dah nangis2...
tiba2 mama risau, janganlah ada effect apa2 pada adik sebab adik jatuh katil hari tu...
=(  


cuba tengok kaki adik tu...
sama je macam kakak...
=)





Thursday, January 12, 2012

putri natrah sebulan sudah...


gambar terkini...
sangat2 terkini...
natrah tengah tido masa mama amik gambar ni...
masa flash bercahaya, tiba2 natrah mengekek2...
maka,terhasil lah gambar ini...



natrah lahir pada pukul 1.50 petang bersamaan 12 dis 2011 dengan berat 2.55kg...
kalau ikut perkiraan dokte, 
natrah dikira baby pre-mature sebab lahir pada 36 minggu pengandungan mama... 
tapi,syukur alhamdulillah sebab natrah sihat sejahtera ketika lahir...

natrah suka senyum...
kadang2 mengekek2 ketawa dalam tido...
ada lesung pipit sebelah...
kuat poo poo...
tersedak tiap kali nenen...
tak berjaga malam sangat...
apa lagi ye?

papa tak dapat nak tumpu perhatian sangat pada natrah sekarang ni...
sebab...
kakak naurah masih sangat manja dengan papa...


kakak naurah...
baby lagi dah jadi kakak... =)