persedian memiliki rumah...pertama!


cuba bagitau, siapa tak excited?
bank belum approved loan lagi, dah declare "rumah kita..."
bukan saje declare, malah dah berangan macam2...
"rumah kita nanti abang nak itu...nak ini....."
"kita pasang itu...kita pasang ini..."
bila dah berangan banyak2, tiba2 tersedar diri...
"bank pun belum approved lagi, dah berangan macam2...hihi..."

normal la tu,kan...

tak salah pun...
in fact, betul la tu...
kene berangan apa yang kita mahu pada rumah baru nanti...
lebih proper lagi (in terms of budget untuk id rumah), saya suggestkan, 
kalian dapatkan khidmat designer...

bunyi nye macam kene pakai banyak duit,kan?
actually tak...as long as bukan dia yang handle from A-Z...
maksud saya, korang bole minta furniture layout plan saja...
lepas tu, korang buat la sendiri...
refer majalah untuk concept yang korang mahu, 
lepas tu, pegi kedai perabut, pilih saja mana yang bersesuaian dengan concept korang...
dengan cara ni, iaitu, ada furniture plan layout,
circulation rumah korang lebih teratur dan korang bole kenal pasti banyak mana perabut dan lain-lain accessories yang perlu di beli...
ini lebih menjimat kan...
trust me!

kalau rasa tak nak jugak spend duit untuk furniture layout plan,
korang contact je member2 yang keje ID....
minta la 'harga member'...hehe...
contact saya pun bole... =)

untuk pembeli rumah baru,
dapat je SnP, terus cari designer...
tak perlu tunggu dah dapat kunci baru nak cari...
dalam SnP tu ada layout plan rumah...
bagi je yang tu kat designer, pandai lah dia buat...
then, bila dah dapat furniture layout plan tu, baru lah korang pegi survey2 perabut, wall paper, cat dan lain2...
sementara rumah nak siap tu, korang bole kumpul duit...
once korang dapat kunci, terus bole start deco rumah korang...
ringkas je,kan?

tapi, untuk pembeli rumah 2nd hand, kene lah tunggu dapat kunci...
kalau nak pakai khidmat designer, pun kene lah tunggu dia datang rumah dan ukur...
baru lah bole dapat furniture layout plan...
kalau korang nak ukur sendiri pun bole...
pastu, bagi la kat designer...
korang tak payah susah2 fikir macam mana nak susun atur perabut, 
biar je designer yang pening nak fikir...
once dah ada furniture layout plan, senang je keje lepas tu...

ni contoh furniture layout untuk rumah kami nanti...
nak tak nak,dapur kene jugak extend sebab dapur dia sangat kecik....
since kami dapat free kitchen cabinet, saya memang tak berhasrat nak pecahkan...
sayang lah...
cuma tambahkan design yang sedia ada...


klik gambar untuk besar

saya bole buat check list,perabut mana yang bole pakai lagi
dan perabut mana yang perlu di beli...
sekarang dah bole dapat gambaran apa yang perlu di renovasi dan di beli,kan?
bile dah dapat gambaran, bole lah survey perabut dan harga...
bile dah dapat estimation harga, bole la plan nak kumpul duit berapa monthly...
(application ni untuk saya lah...sebab saya memang tak de duit bertimbun2 kat bank...kene ikat perut sikit lah demi rumah idaman...)

kalau nak lagi accurate estimation harga tu,
korang buat rumah korang, branded IKEA...
confirm bole tau harganya...
saya penah buat untuk client ni...
(of course client ni bukan client saya,tapi client boss saya...saya draftperson aje...)

klik gambar untuk besar

korang dah ada furniture layout plan,
korang bukak catalog IKEA,
dan pilih la item mana yang korang nak...
siap ada harga...
simple, kan....



5 comments:

  1. Sangat menarik info yg ko bagi ni... Ok... Plan yg aku cakap tu still in progress.... Hehehe... Nanti bagi la "harga member" ye...

    ReplyDelete
  2. same macam yang aku buat untuk ko,kan...
    ko dah dapat plan n proposal aku,ko bole buat sendiri je...
    of course la 'harga member'...
    tapi untuk ko lagi super duper special price...
    sebab ko lah client pertama aku! =)
    terima kasih jugak sebab mempercayai aku... =)

    ReplyDelete
  3. x terpikir plak nk wat cmni...nnt aku contact ko bile umah aku da siap nnt..hee...x sabar aa...

    ReplyDelete
  4. kt area manjung...tp umah aku kecik je...hihi..nx year siap la kot...aku da ckp ngn hsband aku hr tu..dia cm ok je..

    ReplyDelete

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.