Senggugut: bagaimana menghilangkan senggugut dengan vitamin shaklee.


ye! senggugut memang sakit!
sangat2 sakit!

ada orang sampai guling2 atas lantai..
ada orang sampai terpaksa amik cuti sakit setiap bulan.
saya? sebelum kawin, saya ada senggugut-yang-masih-boleh-tahan lagi..
apa saya buat? 
makan panadol..
yes,boleh hilang..
tapi, saya kene makan panadol sebelum senggugut tu datang..
kalau dah sakit baru nak makan, memang tak berkesan!

Tanda-tanda yang boleh dirasa akibat senggugut adalah kesakitan yang melampau di bahagian ari-ari dan pinggang sebelum kedatangan haid.

Senggugut terbahagi kepada dua jenis iaitu:
1. senggugut primer (jenis biasa) 
2. sekunder (disebabkan oleh penyakit)

SENGGUGUT PRIMER:
- adalah disebabkan oleh penghasilan hormon 'prostaglandin' oleh badan.
- 'Prostaglandin' yang terhasil didalam uterus menyebabkan otot-otot rahim mengecut DENGAN KUAT untuk membantu uterus menyingkirkan darah kotor
- menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.

SENGGUGUT SEKUNDER:
- berkait rapat dengan penyakit organik antaranya penyakit dari uterus, saluran fallopio atau ovari.
- disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut.
- 'endometriosis' adalah sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan MASALAH KESUBURAN. 
- Antara puncanya adalah tumor serta tumbesaran yang tidak normal.

CARA RAWATAN:
- boleh dirawat dengan ubat-ubatan yang mengandungi ibuprofen atau ubat tahan sakit seperti panadol.
- juga boleh diredakan dengan beberapa amalan penting seperti SENAMAN dan PENGAMBILAN NUTRISI YANG CUKUP.
- selain tu, pengambilan KALSIUM 1000mg, 50mg dan 100mg VITAMIN B6 setiap hari turut membantu, insyaAllah.
- pengambilan SUPLEMEN HORMON SEPERTI GLA COMPLEX.

SENGGUGUT bukan sekadar kekejangan teruk ketika haid,ia kemungkinan tanda awal ANDA MENGHIDAP ENDOMETRIOSIS!

BAHAYA ENDOMETRIOSIS !!!
boleh mempengaruhi kesuburan. 
menyumbang 10 peratus kepada masalah kemandulan

JADI, ANDA PERLU MERAWAT SENGGUGUT ANDA SEJAK DARI REMAJA LAGI!

BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH BANTU?
Shaklee merumuskan gamma-linolenic acis (GLA) yang diestrak dari EPO (evening primrose oil).
✔ mengandungi Omega-6 yang sangat2 diperlukan oleh ovari dan sistem reproduksi perempuan.
✔ mengandungi ekstrak biji sunflower dan vitamin E yang dapat tingkatkan keberkesanan dan kestabilannya.




Alhamdulillah...sejak saya amalkan pengambilan GLA dan oste setiap hari, 
SAYA BEBAS DARI SENGGUGUT!
tapi bukan saya seorang saja...wanita lain juga... 



*untuk menghilangkan terus rasa senggugut tu, anda perlu amalkan pengambilan GLA dan Ostematrix setiap hari.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
untuk order dan pertanyaan, 
 sila add saya di fb saya, baizura bahar 
sila like page saya, Vitally Vitamin 
atau email shaiful_baizura@yahoo.com 
atau sms 016-5952771

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.