Showing posts with label review buku best. Show all posts
Showing posts with label review buku best. Show all posts

Tuesday, May 30, 2023

Buku Motivasi Yang Menarik Untuk Di Baca.

Zura ni tak pandai nak bagi motivasi kat orang. Tapi zura suka mencari motivasi sendiri bila zura mula rasa down. Antara cara zura mencari motivasi sendiri adalah dengan baca qoutes kat social media, tengok motivational video pendek2, dengar ceramah agama, tengok kdrama! hehe.. eh... drama atau movie pun banyak je yang ada bagi motivasi tau. Kalau kdrama tu, zura suka ambil dari skrip diorang. Banyak ayat2 motivasi yang dapat 'suntik' zura. Dan baca buku juga!




Honestly, antara buku motivasi yang ditulis dalam bentuk non-fiction, zura prefer buku motivasi yang ditulis dalam bentuk fiskyen atau bibliografi. Orang kata, pengalaman hidup seseorang tu adalah satu pelajaran dalam menjalani kehidupan. Mereka sanggup berkongsi 'sisi gelap' mereka untuk jadikan pengajaran dalam kehidupan orang lain. Zura sangat-sangat appreciate mereka ini.

So dalam entry ni, zura tak nak bagi motivasi tapi zura nak korang belajar mencari motivasi sendiri! Biar kita sendiri ada inisiatif untuk 'bangkit' dan langkah pertama adalah, PERGI MENCARI MOTIVASI!

Zura nak share buku-buku motivasi yang zura dah baca dan zura suggest korang untuk baca juga!

Sebagai seorang muslim, tentunya kisah Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w adalah panduan hidup terbaik untuk kita. Buku ni ditulis dalam bentuk fiksyen, seronok dibaca seolah-olah kita sedang berada di zaman Rasulullah. Terus rasa rindu sangat nak jumpa Rasulullah.

Buku bibliografi - kisah hidup penulis sendiri / koleksi kisah hidup orang lain.

2 buku razi armansur tu edisi istimewa untuk group Jutawan Shaklee (group ini pernah menggegarkan dunia Shaklee satu masa dulu), so memang tak dapat kat mana-mana kedai buku. Buku2 Dr. Rusly pun sangat-sangat menarik untuk dibaca. Ada lagi beberapa naskah yang zura belum dapatkan. 


Perjuangan tokoh-tokoh Islam dalam mengharungi kehidupan mereka satu ketika dulu pun sangat-sangat memberi motivasi dan semangat untuk terus berjuang dalam apapun yang kita sedang lakukan. Tulisan tuan Abdul Latip Talib memang terbaik dalam menyampaikan kisah mereka dalam bentuk fiksyen. Seriously bila baca tu, rasa teringin sangat-sangat nak tengok sendiri semua kejadian depan mata.

Sebagai wanita, of course kita perlukan juga panduan dan motivasi untuk menjadi seorang hamba Allah yang baik, ibu yang mithali dan wanita yang solehah. Ditulis dalam bentuk fiksyen, memang best sangat nak baca.

Koleksi 'Jalanan' Teme Abdullah ni pun antara buku motivasi fiksyen yang sangat sesuai untuk semua peringkat umur. Koleksi ni adalah tentang perjalanan hidup Teme dari kecil sampai sekarang dah berjaya sebagai Arkitek 'Wireless' dan Penulis. Tapi buku first Teme tentang suka duka hidup Teme sebagai anak perantau yang belajar architecture di UK -Pelukis Jalanan. Dan yang terpaling baru, baru saja launching awal bulan Mei 2023 hari tu, Penulis Jalanan - kisah hidup Teme yang tak pernah sangka itulah cabaran yang Teme hadapi. Memang membuka mata dan pintu hati ini untuk jalan terus jangan toleh belakang lagi!

Baca Juga: 

Monday, April 13, 2020

Baru Berkenalan Dengan Teme Abdullah.

sebenarnya, 
dah beberapa kali zura terpandang buku arkitek jalanan dan penulis jalanan kat merata2. merata2 maksudnya, kat fb dan kat kedai buku bila pergi kedai buku. memang teringin nak beli sebab ada perkataan 'arkitek' tu. tapi, tak beli2. belek2 pun tak bila pergi kedai buku.

sampai lah satu hari, 
pergi popular kat aeon klebang ni. 

Review Tentang Aeon Klebang Ipoh. 

tak tertarik pulak nak beli buku2 motivasi which is salah satu genre buku yang zura suka baca sejak berniaga ni. hari tu, zura belek buku arkitek jalanan. baca sinopsis kat belakang. emm... macam best. sebab dia macam novel. ambil pulak buku penulis jalanan. eh...2 buku ni related. nak ambil satu ke dua?

lama berkira-kira nak ambil 1 ke 2. last2, zura ambil je dua2 sekali. haa... tamak pulak. hehe.. 



waktu tu, pergi popular tu waktu malam. 
dah janji dengan anak2 nak belikan diorang buku pilihan sendiri. selalu zura je yang pilihkan sebab beli online. balik tu, tak sesabo nak baca. malam tu jugak zura start baca.

eh...menarik lah penulisan dia. 
sebab, dia cerita kisah hidup dia. zura memang suka baca cerita kisah orang tapi dalam bentuk fiksyen. tak bosan nak baca and rasa macam tengah nonton movie tentang orang tu.

soalannya, siapa dia? dia lah Teme Abdulllah. 
pertama kali berkenalan dengan dia. padahal, dah banyak buku dia tulis. dah beratus ribu follower ig dia. zura je yang lambat berkenalan dengan dia.. haha..

tak kisah lah.

tapi, bila baca buku dia, zura macam melihat diri sendiri. apa yang dia dah buat and tengah buat sekarang ni, semua seperti yang zura impikan sejak kecik.

zura nak jadi arkitek dan pelukis. dia dah jadi dah arkitek n pelukis.

zura ada juga simpan cita-cita nak jadi penulis, dia dah tulis 8 buku. 

karaktor dia pun, macam ada sama sikit2 dengan zura.. chewahh perasan. haha.

tapi betul. 
bila baca buku2 dia, baca kisah2 dia, 
zura seperti membaca tentang diri sendiri. walaupun impian dan cita-cita zura tak kesampaian, which is zura akhirnya memilih untuk berniaga dan menjaga anak2 sendiri, 
at least dengan buku2 dia, zura boleh lah berangan seperti impian zura jadi kenyataan. :)

and yang lebih penting, zura suka kutip pengajaran2 dari kisah benar hidup seseorang. tak kisah lah siapa pun orang tu, mana yang baik, zura akan cuba apply dalam keadaan dan kehidupan zura sekarang.

Ni antara lukisan teme yang ada dalam buku beliau. 

lalu, 
disebabkan teruja dan termotivasi dengan buku2 beliau, zura terus beli pen2 dan kaler2. terus berhajat nak start melukis semula. haaih..mudah terpengaruh betul.. haha





ada satu file koleksi lukisan2 zura masa study dulu, abis dah terbakar masa rumah sewa terbakar dulu. portfolia projek2 masa study n bazooka pun abis terbakar. sedih sangat tau... tu je kenangan lukisan2 masa study dulu. gambar2 tak banyak. 

aih... sedih pulak bila teringatkan portfolio zura. dulu ada jugak scan buh dalam computer. tapi entah mana dah perginya file tu.. ahhhh.. sedih. :(  tak mo ingat dah...

so, demi melupakan portfolio2 kesayanganku itu, zura ter pre-order pulak 2 buku beliau yang latest. (^_^)



Kalau ada yang berminat nak dapatkan buku2 teme ni, korang boleh lah pi kat website imanshop. Tengok kat gambar bawah ni ye alamat web nya. Maleh nak letak link. Haha.. 

Tu tengah ada promo buku2 dia tu.