Buku Motivasi Yang Menarik Untuk Di Baca.

Zura ni tak pandai nak bagi motivasi kat orang. Tapi zura suka mencari motivasi sendiri bila zura mula rasa down. Antara cara zura mencari motivasi sendiri adalah dengan baca qoutes kat social media, tengok motivational video pendek2, dengar ceramah agama, tengok kdrama! hehe.. eh... drama atau movie pun banyak je yang ada bagi motivasi tau. Kalau kdrama tu, zura suka ambil dari skrip diorang. Banyak ayat2 motivasi yang dapat 'suntik' zura. Dan baca buku juga!




Honestly, antara buku motivasi yang ditulis dalam bentuk non-fiction, zura prefer buku motivasi yang ditulis dalam bentuk fiskyen atau bibliografi. Orang kata, pengalaman hidup seseorang tu adalah satu pelajaran dalam menjalani kehidupan. Mereka sanggup berkongsi 'sisi gelap' mereka untuk jadikan pengajaran dalam kehidupan orang lain. Zura sangat-sangat appreciate mereka ini.

So dalam entry ni, zura tak nak bagi motivasi tapi zura nak korang belajar mencari motivasi sendiri! Biar kita sendiri ada inisiatif untuk 'bangkit' dan langkah pertama adalah, PERGI MENCARI MOTIVASI!

Zura nak share buku-buku motivasi yang zura dah baca dan zura suggest korang untuk baca juga!

Sebagai seorang muslim, tentunya kisah Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w adalah panduan hidup terbaik untuk kita. Buku ni ditulis dalam bentuk fiksyen, seronok dibaca seolah-olah kita sedang berada di zaman Rasulullah. Terus rasa rindu sangat nak jumpa Rasulullah.

Buku bibliografi - kisah hidup penulis sendiri / koleksi kisah hidup orang lain.

2 buku razi armansur tu edisi istimewa untuk group Jutawan Shaklee (group ini pernah menggegarkan dunia Shaklee satu masa dulu), so memang tak dapat kat mana-mana kedai buku. Buku2 Dr. Rusly pun sangat-sangat menarik untuk dibaca. Ada lagi beberapa naskah yang zura belum dapatkan. 


Perjuangan tokoh-tokoh Islam dalam mengharungi kehidupan mereka satu ketika dulu pun sangat-sangat memberi motivasi dan semangat untuk terus berjuang dalam apapun yang kita sedang lakukan. Tulisan tuan Abdul Latip Talib memang terbaik dalam menyampaikan kisah mereka dalam bentuk fiksyen. Seriously bila baca tu, rasa teringin sangat-sangat nak tengok sendiri semua kejadian depan mata.

Sebagai wanita, of course kita perlukan juga panduan dan motivasi untuk menjadi seorang hamba Allah yang baik, ibu yang mithali dan wanita yang solehah. Ditulis dalam bentuk fiksyen, memang best sangat nak baca.

Koleksi 'Jalanan' Teme Abdullah ni pun antara buku motivasi fiksyen yang sangat sesuai untuk semua peringkat umur. Koleksi ni adalah tentang perjalanan hidup Teme dari kecil sampai sekarang dah berjaya sebagai Arkitek 'Wireless' dan Penulis. Tapi buku first Teme tentang suka duka hidup Teme sebagai anak perantau yang belajar architecture di UK -Pelukis Jalanan. Dan yang terpaling baru, baru saja launching awal bulan Mei 2023 hari tu, Penulis Jalanan - kisah hidup Teme yang tak pernah sangka itulah cabaran yang Teme hadapi. Memang membuka mata dan pintu hati ini untuk jalan terus jangan toleh belakang lagi!

Baca Juga: 

Begitu lah zura mencari motivasi melalui buku-buku. Ya tak semua orang suka baca buku dan boleh baca buku dengan tekun. Dan tak semua orang juga suka baca apa yang kita baca. Zura just share my favourite! Jom kongsi juga buku favorite korang kat ruang komen. :)

Oh ye.. buku-buku motivasi yang non-fiksyen pun ada juga. Next entry maybe... ;)



  

❤, 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
-
 ðŸ“£ untuk order dan pertanyaan, 
 ðŸ’» fb: baizura bahar | vitally vitamin  
 ðŸ“² sms|whatsapp 016-5952771
 ðŸ“§ email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
 ðŸ’» visit: www.vitallyvitamin.com 

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.