Mama of Fantastic Four

Assalamualaikum n hi..
long time no see... :)
busy bebeno dengan putra putris..
sejak sabtu lepas, saya harus uruskan anak2 sendiri bila papa diorang pergi kerja..
tu yang kalut sikit tu..

semalam sahabat datang ziarah.
berkali2 dia sebut, macam mana lah ko handle 4 orang anak..
hehe...
kalau siapa folo fb saya, tak abis2 saya post tentang 4 orang putra putris saya ni kan...
sebelum tu, meh saya belanja gambar latest saya n putra putris..


sembab betul muka saya.
tak tahu lah kenapa padahal tidur malam okey je.
putra tidur lena n bangun untuk menyusu je..

okey..sambung balik dengan persoalan sahabat saya yang sangat2 concern macam mana saya handle 4 orang anak.
bagi saya, ianya satu cabaran baru buat saya.
hidup ni tak seronok kalau tak de something yang boleh buat saya rasa tercabar.
saya rasa tak best kalau flat je perjalanan hidup saya.
macam dolu2...bangun pagi, pergi kerja, balik kerja, layan suami dan anak2, tidur...
esoknye bangun pagi, bla..bla..bla...buat rutin yang sama..
saya cepat bosan..

so, saya anggap, ianya satu cabaran yang betul2 buat hidup saya lebih bermakna..
baru seminggu saya harus uruskan sendiri..
insyaAllah makin lama nanti mesti makin okey, betul tak...

tapi, honest tau...nak handle 4 orang anak2 yang 24 jam bersama kita memang perlukan kesabaran dan yang paaaaaaaling penting, emosi yang stabil.
macam mana nak dapatkan emosi yang stabil?
kita kene pastikan, nutrien harian kita cukup. bila nutrien cukup, badan kita akan rasa sihat.
bila rasa sihat, tu yang emosi jadi lebih tenang bila berhadapan dengan stress..

tipu lah kalau saya kata saya tak stress langsung dengan anak2 ni..
orang yang beberapa jam je bersama anak (sebab keluar bekerja disiang hari) pun rasa stress, inikan pulak orang yang 24jam mengadap anak2..
contoh macam saya ni..nak makan pun kelam kabut tau..
tu belum kire lagi sakit-perut-tak-tahan-sangat-nak-buang-air-besar, pun kene set masa beberapa minit je...huahahahaaa..
teringat masa lepas berpantangkan kakak putri.
masa tu masih cuti bersalin... saya punya lah tak sempat nak masak, saya makan megi je...
sadisss...haha..
tu baru anak sorang tu..
ni 4 ragam nak kene handle..
sabo je lah kan...

tak de lain yang dapat saya sandarkan selain pada Allah..
ada satu tahap tu, kirenye stress tahap tak tahu nak layan anak yang mana satu,
saya masuk bilik, baring2 dengan putra, pejam mata, tutup telinga biar je putris nangis2..
pastu saya doa, ya Allah..ku serahkan semuanya kepada Mu..
pastu saya tidur..
last2...kakak2 putri dah diam tengok katun dan baby nailah tertidur sebelah saya...
kalau ikutkan hati, meroyan dah kot...hihi..
saya sentiasa ingatkan diri, Allah ada...Allah ada...Allah ada...
saya sebenarnya pun berdebar2 nak besarkan n didik 4 orang anak ni..
saya risau sangat2 saya tak dapat bagi setiap dari diorang ni didikan agama, kasih sayang n perhatian yang cukup..memang saya risau sangat2..
sebab tu saya selalu cerita tentang anak2 saya..
saya berkongsi tentang diorang sebab saya perlukan kekuatan dan motivasi dari semua orang..
saya perlukan kekuatan...
ianya tak 'semudah' melahirkan..
beza tau ada 4 orang anak tapi tinggalkan anak pada pengasuh dengan jaga sendiri anak2..

apapun...Allah dah bagi bahagian memasing...
yang terpenting adalah, macam mana kita handle baik buruk yang Allah bagi tu..
Sentiasa letakkan Allah pembantu yang Paling Setia dengan kita, insyaAllah...semua urusan dipermudahkan...


suami juga pendokong kuat saya..
tanpa dia, memang huru hara..
bila ada dia, kerja saya belek baby putra je..hihi..
dan dia jadi chef saya dan anak2... :)


special thanks untuk abang..
kalau abang baca blog ni, sayang nak ucap terima kasih banyak2..
ikhlas sayang kata, serba salah sayang rasa bila abang kene uruskan dapur n masak2..
dah jadi rutin tu semua sepatutnya sayang buat untuk abang..
maaf sayang tak dapat nak bantu..
putra masih kecil dan perlukan sayang..
dan sayang harap sangat sangat sangat, abang dapat sabar dengan keadaan sekarang ni...
insyaAllah...pasti ada sesuatu yang best di hujung sabar kita..
anak2 je harta yang kita ada...
sayang sentiasa doa, agar kita kekal berdua bersama anak2 sampai ke syurga...
aamiinn...
(^_^)


love, 
 zura bahar 
 Pengedar Sah Shaklee. 

 Order atau keahlian Shaklee? whatsapp 016.595.2771 
 --------------- 
 kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.