'Rangga' Malaysia sudah sebulan.

Assalamualaikum..
selasa lepas baby Putra check up sebulan..


saya excited nak cerita ni..
tapi bukan pasal Putra..
tapi pasal saya..hehe

saya keluar awal pagi bersama suami.
hantar anak2 sekolah dulu lepas tu baru pegi klinik.
yang sebetulnya saya excited nak tahu berapa berat saya setelah sebulan melahirkan. (^_^)v
berat akhir ketika pregnant adalah 75kg.
berat baby sewaktu lahir adalah 3.5kg.
dan berat saya selepas sebulan adalah.....
.
jeng jeng jeng......
.
61kg!
😍😍😍

bagi saya, itu 1 pencapaian yang sangat baik..hehe..
ada 11kg lagi untuk turun ke berat sebelum pregnant.
dan target saya adalah sebelum raya..
saya mesti struggle sebulan ni sebab puasa bulan depan je..
kene lebihkan masa untuk zumba nampak nye... (^_^)v

lepas tu, nurse ada check perut saya.
dia tekan2 perut dan cakap,
"dulu awak pregnant perut besar,kan... ni dah kempis banyak ni...lepas pantang nanti kene get fit balik ni..."
amboi boi boi nurse...mentang2 lah body dia molek je kan...
tapi memang betul..masa baru lahir hari tu, my mom sampai kata, "buncit nye perut kamu..macam 7 bulan pregnant.." sentap anakmu ini tau! haha..
so sekarang ni, memang nak kene fitkan sebab lemak banyak dah terbakar.so perut tu jadi lembik2..tak berotot..

nak tahu vitamin apa yang saya makan untuk cepat kempiskan perut (buang lelemak perut) ?
Lecithin & Omega.
kedua-dua vitamin ni membantu membakar lemak didalam tubuh.
sesiapa yang mengamalkan vitamin ni, insyaAllah perut mereka sentiasa kempis tau..
macam anak bisnes saya ni..
kene konsisten makan setiap hari kalau nak maintain.




yang ni pun amalkan Lecithin.
tup tup turun 8kg..
beliau  sendiri tak sedar.
bila orang kata nampak dah susut, baru lah timbang dan tengok2 turun 8kg! wowwweee...
bestnye la laii..
saya memang obses nak kurus... ;)


okey..tu cerita pasal berat..
lepas tu,nurse cakap pasal perancang keluarga..
bincang gitu gini, nurse kata hari ni dah ambil darah.
nanti check up untuk perancang keluarga tak payah ambil darah dah.
nurse tengok bacaan hb saya..
"eh..bagus nye bacaan hb u ni...13.4..susah tau nak dapat bacaan macam ni..u makan apa masa pantang?"
"errr....saya makan lauk pantang lah.."
hehe..memang betul la kan...n kalau anda nak tahu, menu saya most of the time sama je..
saya okey je asalkan dapat makan..
tapi mak mertua yang masak pulak yang rasa boring...haha
nak tengok menu saya? ;)
tengok pun tak selera nak makan..haha..


mana lah tak kurus,kan..hari2 makan lauk rebus je...
lepas tu, makan ikan je..
memang sihat le...hehe..
tapi still saya rasa tak cukup nutrisi harian saya dan of course saya top up dengan suplemen shaklee.
antara suplemen yang ada dalam Set Pantang Shaklee yang mengandungi kesemua Vitamin dan Mineral penting adalah Vitalea Iron Formula.
Vitalea ni memang tersangat bagus untuk naikkan hb ibu2 yang rendah bacaan hb nye.
Kematian baby dalam kandungan boleh berlaku kalau ibu hamil sentiasa rendah bacaan Hb nye..
so, jaga2 ye...


sepanjang pregnant pun Hb saya sentiasa lebih 12 bacaannya. Vitalea ini lah yang saya amalkan..
.
lepas dah setel baby Putra kene cucuk, kene jumpa doktor pulak kat klinik pesakit luar.
saya dan suami pun mencari2 tempat duduk kat depan pintu bilik doktor. ada pasangan suami isteri muda ni baik hati sangat bagi saya duduk kat row depan sekali.
kata diorang, dekat dengan bilik doktor.
suami nye beralih duduk seat belakang n saya duduk sebelah wife dia.
Adik manis ni excited tengok saya pegang baby.
Dia dah hampir setahun kahwin, tapi belum dikurniakan baby..
Memang dia tatap je Putra ni..
Bila saya bagitau, atas Putra semua kakak2, dia terus cakap, "arjuna kesayangan umi abi ni..."
yes..dia adalah indonesian..
dah le saya tengah syiok layan cinetron Sakinah Bersamamu ni..
teruja gak lah ada kenalan indonesia...terus saya tanya,"ada facebook tak?"
"ada! ada!" excited dia jawab..hihi...
saya offer dia untuk riba Putra..seronok dia..
senyum je dia dodoikan Putra. n Putra pun kelihatan enak bangat tidurnya dalam dakapan aunty manis itu... :)
saya doakan, Allah kurniakan mereka cahaya mata cepat2 sebagai balasan keatas kebaikan yang mereka buat pada saya... aamiin... :)
bila Putra didukung oleh aunty tu, terus terlintas kat fikiran saya yang Putra ni 'Rangga" Malaysia...sebab rambut kerinting nya...hihi


sekian cerita tentang ibu kepada Rangga Malaysia...
entry nye tak seiring dengan tajuk... 
(^_^)v

..
love,
 zura bahar
 Pengedar Sah Shaklee.

 Order atau keahlian Shaklee?
whatsapp 016.595.2771
 ---------------
 kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info





0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.