Tuesday, May 06, 2014

EVERY CLOUD HAS A SILVER LINING.

klise kat qoute ni..

"EVERY CLOUD HAS A SILVER LINING"

tapi, memang benar..
setiap kedukaan kita, pasti ada yang menyinar di hujung nya...
seperti pelangi yang muncul ketika matahari menyinar selepas hujan lebat..


menjadi working-at-home-mum bukanlah semudah yang di sangka..
tambah2 ketika anak2 masih diperingkat mahu di manja dan di beri perhatian setiap masa.
oleh itu, ingin saya umumkan, kerjaya utama saya sekarang adalah suri rumah.
shaklee masih bisnes part time saya...
saya berbisnes ketika masa terluang saja.. :)
bezanya dari dulu, waktu ofis rasanya tak berkat kalau buat bisnes lain..
sebab ada orang yang bayar kita bekerja untuk mereka untuk certain2 waktu.
tapi bile kat rumah, saya bebas..

bangun pagi lepas sarapan saya boleh lepak2 mengadap fb..
sementara nak masak lunch saya boleh curi2 wasap2 dengan anak cucu dan customer..
TIME FLEXIBLE ~ itu lah idaman setiap orang..

okey,straight to the point..hihi..
pagi ni saya post status ni kat fb saya,


Assalamualaikum n happy monday!!!

Jom mulakan hari dengan senyum...
Mudah mudahan, berita gembira sedang menanti kita!!! — feeling great.


2/3 bulan lepas, saya sedikit berdukacita atas sebab2 tertentu..
tapi saya sentiasa pujuk hati, Allah sedang rencana kan sesuatu yang indah buat saya di masa hadapan..
ye..Allah sedang aturkan..
saya cuma perlu sabar sedikit saja atas ujian2Nya..

dan hari ini, saya diberitahu oleh leader saya yang shaklee dah email penerima2 award pada National Conference Shaklee tahun ini.
terus saya check email..
dan.....
Alhamdulillah..
5 awards bakal saya peroleh untuk NC tahun ni..
NC last year cuma 1 award sahaja.
tu pun dah happy dapat naik pentas dan lambai2 tangan atas pentas.. :)

tapi tahun ni, fuhh.. 5 kali turun naik pentas dengan perut boyot!


Alhamdulillah...
disebalik 1001 ujian Allah beri, 
Allah pasti akan berikan berita gembira buat kita.

seperti firman Allah dalam surah al -insyirah, 


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ?

[2] Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam)

[3] Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?

[4] Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

[5] Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

[6] (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

[7] Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

[8] Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).


------------------------------------------

Teruskan berharap yang impian2 mu akan jadi kenyataan kerana setiap impian-yang-jadi-kenyataan itu adalah hasil dari sabar yang tinggi dan usaha yang berpanjangan.
~master bee~
------------------------------------------ 


LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! - visit: www.vitallyvitamin.com












Friday, May 02, 2014

REZEKI JANGAN DI TOLAK, MUSUH JANGAN DI CARI.

Hari ni, life siang hari seperti biasa..
masak, layan putri2, kemas rumah dan layan anak2 bisnes.
yang luar biasanya adalah, putri2 tak tido siang hari ni..
langsung tak tido..

so, lepas zuhur, mama bagi aktiviti menulis dan mewarna..
situasi nye sama macam entry homeschooling hari tu..
adik tekun dan akhirnya pandai dah tulis no 1 hari ni..
kakak banyak cakap, banyak cerita...
okey la..perfect combination untuk sambung legasi shaklee mama...
adik jalan bisnes online, kakak jalan offline...
ok, cun! ;)

kisahnye, mama dapat call ada orang nak minta buat drawing 3D..
seperti tajuk entry ni, rezeki jangan di tolak, musuh jangan di cari.
asalkan orang itu boleh deal yang mama buat keje lambat, tak mo amik keje urgent, its ok...
mama grab!

lalu, sampai maghrib, putri2 masih bertahan tak tido dan main sakan menjerit2 dan kejar mengejar..
kakak dah nampak tanda2 nak tido..
tapi bile mama cakap nak pegi mydin jumpa pakcik, terus dia segar..
excited bukan main!

sementara tunggu time nak pegi tu, adik dah pengsan..
tengah suka suki, tiba2 senyap..
pengsan lah tu..
angkut lah jugak ke mydin..
tapi, papa, adik n kakak tunggu dalam kereta sebab adik tido..

lama lah jugak mama jumpa, ade kot setengah jam..
bile mama masuk kereta, kakak dah tido...
alahai...sayu nye hati mama...
dia punya lah excited tadi nak jalan2, sudah nya dia tido pulak...

sampai rumah dia terjaga..
nasib baik dia tak tuntut nak jalan2 sebab masih ngantuk dan sambung tido..
adik pulak yang terjaga n segar bugar sekarang...

aiyakkk...

okey..mission membuat drawing bermula!

LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! - visit: www.vitallyvitamin.com -

Thursday, May 01, 2014

KISAH CLOSING SHAKLEE ~APRIL~

Assalamualaikum...
rasanya, saya nak start cerita perjalanan shaklee saya dalam blog ini jugak.
konon nak update selalu, tak tak buat juga..hihi..

untuk pengetahuan semua, closing adalah hari terakhir dalam bulan tersebut untuk setiap SID (shaklee indipendent distributor) kumpul point untuk kiraan bonus, pangkat dan lain2 reward dari shaklee.
memang mendebarkan...kalah nak masuk exam SPM tau..

tapi closing kali ni rasanya sangat mencabar...

sebab, stok yang dah lama tak de dan customer tertunggu2 kan stok vitamin2 ni, tiba2 muncul di saat closing!
yang lagi mencabar nya adalah, stok available hanya di branch sahaja!
fuhh...

berpeluh setitis 2...
demi rasa sayang dah tanggungjawab kepada anak2 shaklee saya, saya gagahkan diri pegi branch.
biasanya saya closing kat rumah saja.
maklum lah, shaklee dah go online.



tapi semalam, bertemankan 2 orang kanak2 omega yang riang ria ni, dengan perut memboyot, saya drive pelan2 ke branch.
siap diorang gaduh2 dalam kete...
waaaaa...rasa nak nangis... 
nasib baik diorang tak gaduh kat branch..
kalau tak, tak tahu lah macam mana..
dengan orang ramai nye kat branch tu..
malu mak weiii...hihi

akhir nya, berjaya jugak belikan stok untuk anak cucu..
oh ye..stok yang hot sangat tu adalah, herbal blend, chewable vitamin c, carotomax dan advance joint health.
itu pun ajht tak sempat nak beli sebab dah abis..

alhamdulillah...setel 1 urusan...
lepas tu saya ke bank pulak nak masukkan duit..
maka, berpimpin tangan lah seorang ibu mengandung dengan 2 orang kanak2 di kiri kanan nya..
malu jugak sebenarnye..hihi...
macam kesian pun ada... :)
tapi, biarlah...asalkan matlamat tercapai!
sempat singgah KFC, tapau sikit..
lapar...sebab dah lebih waktu lunch..

balik rumah dulu, makan, solat, putri natrah sempat tido kejap...
lepas asar, keluar lagi nak ke pejabat pos pulak...

waaa...supermom sungguh rasanya...
stok plastik prabayar kat rumah abis le pulak..
kene lah beratur..
beratur bersama2 kanak2 omega yang riang gumbira.. :)
dan akhirnya, selesai urusan di luar pada hari itu..
alhamdulillah...
maghrib baru sampai rumah...

rehat2 sekejap..
dinner bersama suami..
sambung pulak order online dan transfer uv (point) kat anak2 shaklee saya..

website shaklee laju sangat dan cepat je urusan selesai...
alhamdulillah sangat2..
dah selesai tu, baru lah ibu perut boyot ni dapat baring2..
sambil tab di tangan melayan anak2 bisnes...
sampai ku menutup mataaaa ~~~~~

haha...
first time tido awal di hari closing..

inilah dia kanak2 omega yang riang gumbira tu!

LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! - visit: www.vitallyvitamin.com










Monday, April 28, 2014

Homeschooling.


Adik putri..
tekun dan fokus.tak cakap banyak,buat je keje sampai siap.



Kakak putri..
fokus macam nak makan buku tapi kaler sikit, cakap banyak2...kaler sikit, cakap lagi..
Bile tengok gambar, panjang dia describe pasal gambar tu. Keje tak siap2.


2 anak, 2 karakter.






Tuesday, March 11, 2014

Macam mana anak saya belajar cakap english.

hari ni, kakak dan adik main lego sementara mama mandi.
mama pesan, lepas mama mandi, share kat mama apa yang kakak buat.

kakak buat ni..

kakak bagitau mama apa kakak buat.
mama kurang jelas apa kakak cuba cakap sebab kakak cakap english.
yang mama faham, kakak sebut 'boommm' dan 'magic'..
rupanya kakak buat lampu ajaib aladin ni..
ada bom berasap dan magic..


kakak belajar banyak dari sini.

HI-5 , channel 613, Disney Junior.

especially communication skill.
terus terang, mama tak pandai english..
memang berangan nak cakap english dengan anak2 dolu.
tapi berangan je, tak buat pun..
:)

sudahnya, mama serah pada yang pakar je untuk ajar kakak.. ;)
hasilnye, memang ooosem!
adik pun seronok tengok Hi-5 ni..
adik banyak belajar dari pergerakkan.
bile diorang menari2, adik suka ikut.

kalau sape2 yang blur kata tak faham apa kakak cakap, 
sila set in mind yang kakak sedang cakap english.
kita kene catch english words dari percakapan dia.

dan, of course mama tak lupa ajar kakak pasal Allah, Nabi, solat, aurat, iqra'.

:)

---------------------------------
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
untuk order dan pertanyaan,
email: vitallyvitamin.com@gmail.com,
sms|whatsapp 016-5952771,

Monday, March 10, 2014

Motivation Rally Ipoh pada hari Kehilangan Pesawat MAS MH370.

sabtu.
pagi2 lagi dah kecoh kat grup whatsapp sekolah menengah mama pasal kehilangan pesawat tu.
belek2 wall fb, ramai yang share.
kat rumah memang susah nak tengok berita di siang hari.
sebab kakak asyik nak tengok katun je.
kene book awal2, dapatkan approval kakak, baru lah dapat tengok channel lain.

memang misteri.

lokasi terakhir pesawat di kesan.

sampai saat mama tulis entry ni, pesawat MH 370 masih belum dapat di kesan.
dah masuk 2 setengah hari !!!
Allahuakbar!

ya Allah..ampunkan dosa2 kami seandainya dosa2 kami telah menutup hijab kami untuk menjumpai pesawat itu.
ya Allah..berikan lah petunjuk kepada kami agar keluarga2 mangsa tidak gundah gulana lagi.
ya Allah..hanya keajaiban Mu yang sangat2 kami harapkan ketika ini..
ampunkan lah dosa2 kami dan berikan lah petunjuk Mu ya Allah...
amin ya rabbal 'aalamin. 


 seluruh rakyat Malaysia masih berharap semua yang berada dalam pesawat tu masih selamat.
in shaa Allah..


pada hari kejadian jugak, mama papa di jemput untuk terima penganugerahan di Motivation Rally Shaklee.



tak tergamak nak share gambar2 masa event tu ketika seluruh malaysia sedang gundah gulana.
*sad*

apapun, hidup mesti terus..


mama papa dan kakak sampai agak lewat.
sampai2 kita makan dulu.
oh ye..event ni free..
makanan baaanyak sangat sampai rasa nak tapau.
sebab rasa memang makanan tu terlebih2.
event dah start baru kita masuk..hihi..

dapat dengar sharing dari Master Prabakaran.
macam mana dia start..
macam mana dia atur meeting tapi sorang pun tak datang..
macam mana dia kene sound 'no direct selling' kat kolej dia..
macam2 lagi dugaan dia..
tapi dia tak putus asa.
sampai lah dapat jadi master.

lepas tu, recognition untuk Supervisor dan Senior Supervisor.
salah sorang cucu shaklee mama telah di jemput.

Supervisor Nurul Thuha.
(gambar dari fb Amalina Omar)

Lepas tu, sharing dari Master Suraya pulak.
sama grup dengan mama, grup mamafaiz dan jutawan2 shaklee.
macam mana dia start bisnes dengan kaki pakai tongkat sebab excident.
macam mana dia korban masa tido dia, tido hanya 2 jam sebab masih bekerja dan bisnes shaklee secara part time saja.
waktu bekerja, kerja betul2.
balik rumah, lepas setelkan rumah dan keluarga, baru lah mengadap bisnes shaklee.
dan dia hanya share shaklee di Facebook sahaja.
tapi mampu buat sales sendiri sehingga 3000uv (point) sebab FOKUS.
FOKUS PADA PRODUK KESUKAAN DIA SAHAJA.

both sharings sangat2 inspiring !

hanya orang yang benar2 mahu berjaya saja sanggup korban segala2 nya.korban perasaan.korban masa.korban tenaga.korban wang ringgit (tapi mestila pada tempat yang betul).


lepas tu, baru lah recognition untuk Coordinator dan Senior Coordinator.
salah seorang anak shaklee mama dapat recognition Senior Coordinator.

Key Coordinator Siera Haiyi dan Nasir.
(gambar dari fb Amalina Omar)

tengok senyuman bangga seorang ayah!
siera dan anak cucu shaklee dia.

dan ni gambar kita pulak..
 sijil dan bunga di sampaikan oleh Ethan Wang

mama, aunty siera dan 2 orang lagi senior coordinator.


adik tak nak ikut sebab opah ada kat rumah.
rugi sungguh! ;)

seronok bila di rai..
semakin berkobar2 nak bantu lebih ramai lagi 'insan2 biasa di luar sana yang mempunyai IMPIAN BESAR dalam hidup'.

seronok tau bile ilmu dapat di kongsi,
dapat buat insan lain happy,
dapat buat insan lain capai impian2 mereka,
dapat sama2 berjaya di dunia dan akhirat.
nikmat seronok ni memang mama tak rasa masa bekerja dengan orang dulu.
dan mama bersyukur sangat sebab terjebak dengan bisnes shaklee.
bisnes family.
bile di kaji2, seronok buat network bisnes ni kalau kita pilih bisnes yang betul, grup yang betul dan mentor yang sedia membantu kita.

sekian cerita Motivation Rally di Ipoh.
tak sabar nak tunggu National Conference pada Jun nanti.
:)




~~~
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
 untuk order dan pertanyaan, 
email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
sms|whatsapp 016-5952771, 

Friday, March 07, 2014

mama putri is BACK !!!

Assalamualaikum putri2 mama..
berkurun lama tak cerita pasal putri2 di sini.
mama tengah enjoy impian mama yang dah tercapai, 
iaitu nak jadi MAMA YANG BEKERJA DARI RUMAH.
(^___________^)
nampak tu lebar mama senyum..
Alhamdulillah..dah masuk bulan ke 6.
all is well, in shaa Allah..

sempena come back mama ni,
kita start cerita pasal family trip Nor Bahar.
family side mama.
bagi mama, family mama ni dah cukup besar dah.

plan punya plan, akhir nya Port Dickson menjadi destinasi kali ni.
sebabnye, 
kakak selalu request nak main 'sand' bile tengok cerita hi-5 dan kakak request nak main 'kite' at the sea shore..

besar dah kakak.
asal tengok tv je nak itu, nak ini.
adik pun ikut dah jejak kakak. 
:)

ni gambar sikit2 kat sana.
pak lang ada amik gambar dari camera dia.
nanti mama minta dan update kat sini.


happy bukan kepalang kakak dan adik dapat mandi kat swimming pool.





kakak teringin nak naik slide..
emm..berani jugak kakak ye slide tinggi2 tu..
tapi, sekali tu je..lepas tu tak nak dah.. ;)


atuk dan nenek..sebaya je..hihi


family besar Nor Bahar @ Glory Beach Resort

so far resort nye not bad at all.
bilik pun okey.
apartment with 3 rooms.
muat2 la untuk family nor bahar.
but its okey.
besar2 sangat pun takut jugak,kan... :)

lepas check out, kita balik melaka dulu.
dan, mama sangat happy sebab kakak dan adik dah semakin familiar dengan rumah atuk nenek.
tak de lah berkepit dengan mama papa aje.
mama dan papa bebas nak buat apa2.

malam tu, mama papa 2-2 dah pengsan kat depan tv.
mama tersedar dan tengok kakak dan adik tengah kutip benda dari dapur.
alhamdulillah..
perkembangan yang sangat positif.
nenek bagitau mama, kakak dah kawan dengan nenek.
happy nenek.
:)
mama pun happy jugak.
sebab tu mama perlu bawak kakak dan adik lebih kerap jumpa atuk nenek.


kakak tengok nenek bagi turtle makan.
gambar adik blur sebab nampak papa snap picture.


esok pagi nye kita balik ipoh.
singgah nilai 3 beli carpet untuk rumah baru.
as usual, unplanned.
itu style papa.
sabo je la..
;)

hasil nya,
2 carpet turki size 10' x 7'
dan 5 keping alas kaki bulu2.



thats the end of our holiday..

and the next day, both putris demam.
penat barangkali.
hari ni dah totally sihat.
alhamdulillah.


LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
untuk order dan pertanyaan, 
email: vitallyvitamin.com@gmail.com, 
sms|whatsapp 016-5952771,