kehilangan: MISSED MISCARRIAGE atau MOLAR PREGNANCY


petang kamis,  saya ke KK untuk buat buku merah..
*buku merah adalah buku yang diperlukan oleh ibu mengandung untuk check up kandungan anda*
rutin biasa untuk buat buku adalah, ambil darah, uji urin dan scan.
dokte scan, dokte tak dapat detect heartbeat baby..
dokte tak bagi apa2 result dari scan tu tapi dokte refer saya ke Hospital Besar Ipoh.
saya terus ke sana seorang diri...



pakar di sana scan perut dan still tak nampak..
scan tru 'bawah' juga... :(
and finally, diorang buat 2 konklusi sama ada saya missed miscarriage atau molar pregnancy..
diorang kira usia kandungan saya sudah 14w+..
diorang ukur perut pun ngam dengan usia kandungan..
perut saya membesar ikut waktu tapi, janin-yang-tak-jadi tu tak keluar dengan sendiri nya since saya tak bleeding atau sakit perut..
sebab tu diorang buat 2 kesimpulan tu...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
punca missed miscarriage adalah:
the developing fetus may have developed the wrong number of chromosomes. When the egg and sperm meet, 23 chromosomes from each parent come together to form 46. But sometimes, by chance, the number of chromosomes is either too many or too few. This leads to the embryo having wrong genetic information and the fetus is unable to develop normally. Chromosomal abnormalities can be due to several factors such as poor quality sperm or egg, abnormal cell division of the fetus, or genetic abnormalities of either parent. -http://www.onlymyhealth.com-

atau dalam bahasa melayu nye, yang dokte explain secara ringkas pada saya, ovum saya mungkin ovum yang kosong atau tak berkualiti..jadinya, bila berlaku persenyawaan, baby tak dapat nak perform dengan sempurna sebab tak cukup kromosom dalam ovum saya.

punca molar pregnancy pulak:
It happens when there are certain problems with the genetic information (the chromosomes) in the fertilized egg at conception. The result is that the egg may develop into a growth with no embryo (this is called a complete mole) or an abnormal embryo (a partial mole). -http://www.babycenter.com-

both causes pun di sebabkan kromosom..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

keseorangan terima bad news dari dokte, tentu lah meruntunkan jiwa saya.. :(
apa lagi bile dokte kata saya kene admit hospital malam tu sebab untuk 2-2 kes pun, saya mesti jalani d&c.. atau dalam bahasa melayu nye, kene 'cuci'.. 

mungkin saya bleeding di awal kehamilan dulu tu adalah tanda janin ni akan ada problem..
saya redha..
walaupun anak ini tidak di rancang, tapi bila dia sudah tak de, sangat2 terasa kehilangan nya...
sedihnye sama macam masa saya keguguran pertama kali sebelum kakak putri dulu..
ye..ini kali ke2 saya keguguran dan kene 'cuci'...

tak nak cite kisah sedih banyak2...
tapi saya nak cerita experience buat d&c di 2 tempat yang berbeza... :)

yang first dulu saya cuci di klinik sakit puan..
klinik ni memang ada buat d&c...
saya bleeding di awal pengandungan, tapi saya tak terus ke klinik..
3 hari lepas tu kot baru saya pegi..
dokte scan, dokte kata dah gugur...dokte kata lagi, esok datang cuci..
saya balik rumah nangis2..
esok pagi2 pegi klinik, masuk bilik operation, bukak apa yang patut, kene bius (sambil dokte tu nyanyi2...sangat horror!), kene bangunkan dari 'bius', keluar bilik operation, nurse bagi ubat n mc sehari, balik rumah...
setel n simple!

tapi kali ni, memang experience yang sangat2 tak bole lupa... :)

pukul 12 malam kene puasa...
sebelum tu, si dia datang bawak sebijik burger dan sebijik oblong since last saya makan adalah tengahari tu...air pun tak minum..
(saya ke KK lepas lunch, terus ke hospital dan terus kene admit..waktu admit tu, dinner time kat wad dah lepas..)
kebulur bukan main! 

pastu kene cucuk jarum kat jari..
inilah aktiviti kat hospital yang paling saya tak suka!

 
pagi esok nya, jumaat..
dokte kata nak buat d&c pagi..
tapi sebelum tu, dokte bagi ubat masuk kat bawah nun untuk darah keluar sendiri..
lepas2 subuh tu terus kene masukkan..around 6.45 pagi..
tak bole bangun selama sejam...
so saya tido je la...
tido bangun tido bangun...
memang malas nak ke tandas walapun sesekali perut rasa memulas..
sebabnya, saya dah rasa darah mengalir...
kalau saya bangun, confirm laju je darah turun ni...
so saya baring2 aje...
dokte round dalam pukul 10 pagi...
saya tanya pukul berapa nak d&c...
dokte kata tunggu OT kosong...
banyak kes emergency...
ok...fine! -saya jawab dalam hati lah....-
pastu saya bagitau yang saya dah bleeding ni..
dokte tengok, banyak!
kalau banyak, saya pun di kire emergency ni....kene cepat2...
ok....
nurse kata nak bersihkan katil saya...
saya tunggu tunggu, sampai pukul 11 lebih tak de pun nurse datang...
sampai lah saya rasa ketulan besar yang keluar dari bawah saya!
saya cuak!
saya minta tolong visitor panggilkan nurse..
nurse datang lenggang lenggok sambil tanya,
"kenapa sayang...."
"saya rasa ketul2 yang keluar ni..."
"meh saya tengok...." 
dia tengok...
"eh...banyak nye!" dia lari cari dokte n panggil nurse lain...
diorang sampai, tarik tirai, dan berketul2 lagi keluar di saksikan 2 orang dokte dan beberapa orang nurse!
haaa...ambik! lengah2 lagi...
saya pun tengok ketul2 tu...
eeeiiii..ngeri!!! dengan darah yang banyak!!! sumpah saya tak nak jadi dokte!!
(perasaannye keluar ketul2 tu seperti keluarnya uri...tak sakit tapi geli....)
saya tak sakit pun....maybe ada sikit2 macam rasa senggugut tu tapi saya masih bole tahan and anggap tak sakit..
kebetulan masa diorang kelam kabut uruskan saya, nama saya pun di panggil untuk ke OT...
kelam kabut nya, buat saya rasa nak ketawa...
nurse kelam kabut suruh student amik file saya kat tingkat lain..
lepas tu student tu pulak lambat...
lepas tu, dokte2 and nurse2 tolak katil saya laju2 ke OT...
sebijik macam dalam drama2 tu...
cuma tak de babak 'si dia' nangis2 sambil tolak katil n 'si dia' dilarang masuk OT...hehe...

masa tu pukul 12 tghari..

first time masuk OT...
wow!!! sama macam dalam tv...hehe...jakun... :)
lampu besar2...mesin besar2...dada saya kene pasang wayar...mulut saya kene masuk oksigen...
saya pejam mata...
tapi dokte suruh bukak mata sebab dia nak bius...
perlahan2 mata saya tertutup...

saya di kejutkan...
terus nampak jam...
pukul 2.30 petang...
Alhamdulillah...
saya masih hidup... :)
terus kene tolak ke wad...
mata masih penat nak bukak...
penat sangat rasa badan, macam baru lepas bersalin...
selesai sudah... Alhamdulillah....

petang tu kanak2 riang datang melawat...





esok petang nye baru saya bole 'check out' hospital... 
ingatkan by tengah hari dah bole keluar...
tapi dokte kata saya nampak pucat pagi tu dan heartbeat saya laju...
dokte delay sampai petang...
Alhamdulillah...
selamat jugak keluar hospital...
 

final diagnosis saya dokte tulis, delayed miscarriage.

well actually, tak de kaitan dengan vitamin shaklee yang saya ambil sebab saya ambil basic vitamin sahaja, vitamin2 yang klinik selalu bagi pada ibu2 mengandung...
tak de kaitan jugak dengan saya stress atau tak cukup rehat...
walaupun saya anggap, saya tak cukup rehat adalah puncanya...
tapi sebenarnya, di sebabkan ovum saya yang kurang kromosom untuk membentuk baby yang sempurna...
semua itu kuasa ALLAH,kan...
saya percaya pada qada' dan qadar ALLAH...
dan pasti nya ALLAH telah gantikan dengan sesuatu yang manis juga... 
nanti saya kongsi apa yang manis itu... :)

walaupun kene hadapi prosedur yang panjang dan check in 2 hari 2 malam di hospital,
ia sangat berbaloi2 sebab saya dapat experience baru dan dapat MC 10 HARI!! yey! :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! 
untuk order dan pertanyaan, 
sila add saya di fb saya, baizura bahar 
atau email shaiful_baizura@yahoo.com 
atau sms 016-5952771

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.