Kedai Cuci Carpet di Ipoh.

Assalamualaikum..long time no see...
Load of works setiap hari sampai jarang jarang dah jenguk my beloved blog ni..

Hari ni just nak share something yang buatkan saya terfikir...
Terfikir tentang...
Kenapa tak ramai yang BERANI untuk tinggalkan majikan dan buat bisnes sendiri?
Tak teringin ke ada TIME FREEDOM..
Bila anak anak sakit, or parent sakit, kita punya MASA UNTUK URUSKAN MEREKA.
Emmm..maybe nak kene tunggu Anak2  or PARENT BETUL BETUL JATUH SAKIT TENAT DAN PERLUKAN JAGAAN RAPI baru nak ada KEBERANIAN itu..
Only Allah knows...
..
Saya hantar carpet untuk di cuci.
Tokey kedai dobi ni kiranya first time saya jumpa. Namanya kak ayu.
Tapi kak ayu ni ada pesona sendiri..senyum je dan sangat peramah..
First time jumpa pun macam dah kenal lama.. Kalau kak ayu baca, saya Seronok kenal kak ayu.. 😊😊
Saya nak story mory sikit ek pasal kedai dobi kak ayu..hehe

Hari ni kak ayu hantar carpet carpet saya yang dah di cuci.
Dapatlah borak lama sikit.
Sembang punya sembang, rupanya husband kak ayu yang handle kedai dobi diorang.
Dan husband kak ayu dulu kerja bank. Tapi sebab tak tahan kerja kat situ, beliau decide untuk usahakan kedai dobi n jaga sendiri anak anak diorang.
Oh ye..kak ayu ni kerja cikgu.

Lupa pulak nak tanya dah berapa lama kedai dobi kak ayu beroperasi.
Tapi, selama beroperasi ni, husband kak ayu lah yang basuh baju n carpet sengsorang. Kak ayu balik sekolah, kak ayu tolong..
Just recently diorang dapat hire seorang pekerja.

Seriously saya sangat kagum dengan tindakan yang husband kak ayu ambil.
And of course, awal awal bisnes ni memanglah kita kene buat semua sendiri.
Kalau kata bukak kedai dobi, kita lah nak cuci baju, kita lah yang nak entertain customers, kita lah yang nak uruskan akaun..
Unless u memang ada modal besar untuk terus hire staff.

And same goes dengan bisnes shaklee..
Awal2 bisnes memang kita lah yang kene jual produk, kita lah yang kene consult customer, kita lah yang kene manage order, place order etcs...
Then, slowly datang 'anak' bisnes..
Kita ajar pulak anak bisnes buat perkara yang sama dan lelama, bila group kita makin besar, insyaAllah..kita tak perlu struggle gila2 macam masa awal2 bisnes dulu..

Personally, thats the best way untuk u jadi kuat bila bisnes. Maksudnya, kalau pada awal2 bisnes u, u dah tahu cara pikat customer, macam mana nak handle order and so on, insyaAllah bisnes u boleh maju lagi in future.
Sebab, u dah experience memacam dugaan untuk u jadi lebih kuat.

My pray is, semoga husband saya juga diberi KEBERANIAN untuk memulakan bisnes. Dia ada niat n hajat tapi belum cukup BERANI lagi.
Macam saya dolu-dolu..
Dan saya percaya, insyaAllah satu hari nanti, pasti dia akan mulakan langkahnya yang pertama! 
Tapi janganlah lama sangat ya habibi.. 😅


2 tahun tak basuh carpet..hihi..
Kengkawan area manjoi, jelapang, klebang or tasek yang nak cuci carpet, boleh lah contact2 kak ayu ye.
Kalau nak no fon kak ayu, whatsapp saya nanti saya bagi..
Kedai kak ayu ada kat manjoi.
Nama kedainya Dobi D'Manjoi.
Kalau nak cuci carpet besar-dan-tebal-tak-larat-nak-angkat, kak ayu boleh datang ambil dan hantar.
Kosnya bergantung pada size.
Macam saya ni, size 6.6' x 8.6', 2 keping.. (carpet paling keping ke? 😅), rm110.
Pastu ada lah diskaun.. 😊

Saya doakan, semoga kedai dobi kak ayu di tambah2 rezeki nya oleh Allah swt.
InsyaAllah aamiin.. 




love,
 zura bahar
 Pengedar Sah Shaklee.

 Order atau keahlian Shaklee?
whatsapp 016.595.2771
 ---------------
 kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.