tetamu itu pembawa rezeki... :)

 assalamualaikum...
salam ceria di pagi isnin.. :)

kalau dah niat nak buat sesuatu kerja,
(contohnya update blog),
kita kene terus buat kerja tu dulu...
jangan scroll wall fb,nanti tak jadi kerja..
serius tau !!! hehe

pagi2 ni saja nak share dengan korang aktiviti di hari sabtu yang lalu.
busy.
busy sesangat.
sebab, ada rezeki2 yang datang.
faham tak maksud tersirat di sini?
maksudnya adalah, ada tetamu2 yang datang... :)

pakcik saya dari johor memang dah inform awal nak datang sebab nak hantar anaknye masuk Politeknik Ungku Omar.
so, saya pun menanti lah pakcik saya di hari sabtu itu..
tengah sibuk2 kat rumah, tiba2 kawan studio yang dah sekian lama tak jumpa whatsapp kata nak singgah rumah.
sebab husband nya ada gathering kat Seri Iskandar dan langsung nak ke Penang.
actually, both husband and wife pun kawan studio saya.. :)
dan yang lebih mengejutkan, diorang dah on the way ke Ipoh dan dah nak sampai!
oh my !!! kelam kelibut diriku di buat nya...hehe...

akhirnya, sampai juga mereka dalam masa yang sama di tengah hari itu..
Alhamdulillah...
seronok sambut tetamu2 dalam keadaan sekarang ni.
maksudnye, lepas dah tinggal di rumah sendiri-tapi-masih-loan-bank, hehe...
dapat sediakan tempat yang selesa buat tetamu2 tu yang penting..

rindu sangat2 dengan kawan studio ku itu..
seorang gadis yang comel lottey...
in fact sekarang dah beranak 3 pun masih comey macam dulu... :)
always young gitewww...
ni gambar masa study dulu...saya yang tudung hitam, beliau yang tudung turquoise tu..Tengku Anis Qarihah namanya...


seronok sangat sembang2..
sampai maghrib jugak lah anis di rumah saya...hihi..
anak2 kitorang pun seronok main sama2..
siap kakak putri pun anis mandi kan sama masa anis nak mandi kan anak2 dia..
haha..
tak malu sungguh kakak putri..
yang baby2 pun siap dah tido dan bangun semula..


Amani, baby anis dan basyir, keluar sebulan awal dari nailah..


macam2 kami sembang..
tu pun rasa tak cukup2 tu..hehe..
actually suami anis, basyir buat insuran Prudential Takaful.
kakak2 putri dah ada insuran.
baby Nailah dan mama papa nye belum ada insuran lagi.
tu yang nak menabung dalam insuran ni..
untuk masa depan sendiri dan anak2, inshaAllah...

orang sekarang ni pun dah mula sedar kepentingan memiliki insuran.
nak cerita panjang, saya tak reti.
tapi, based on experience 2 orang anak yang dah ada insuran, seriously saya kata ia sangat2 membantu bila anak2 sakit.
yes kami ikhtiar untuk tak sakit dengan amalkan shaklee.
but remember, Allah Maha Berkuasa di atas segalanya.
sihat sakit semua urusan Nya.
jangan lah cakap 'eh..makan shaklee pun sakit?'..
no no no!.. seolah2 kita lupa yang Allah berkuasa atas segala nya.
kita cuma ikhtiar...


apa yang best bila ada insuran adalah, 
1. dapat admit hospital swasta yang jauh lebih selesa dari hospital gomen. - ni semua orang pun mengaku rasanya.

2. proses pembedahan lebih cepat, tak perlu Q.

3. ramai nurse yang akan 'proses' kita bila berlaku sesuatu yang emergency.

4. dokter boleh jalankan treatment dengan lebih terperinci ketika itu jugak. maksudnya tak de lah kene tunggu next appointment yang makan masa sebulan atau berbulan2.

5. wad yang super selesa dan privasi. untuk orang2 islam saya rasa privasi tu sangat penting. kita nak solat, nak bukak tudung, tak de masalah. 

6. boleh teman pesakit. kalau kita amik single room, satu family nak teman pun tak de masalah. sebab ni memang saya xperien..hehe
masa tu natrah demam. saya request bilik sorang. 
guest what? 
macam bilik hotel tau..
bilik besar siap ada almari dan meja-4-kerusi.
bilik air superb.
tv.
extra katil.
menu boleh pilih.
dan masa tu saya belum ada baby nailah lagi.
kitorang 1 family, putri-papa-saya ,teman natrah kat hospital.
siap bawak laptop,download muvi...
sebab wifi free...haha..
budak2 pun siap gaduh2...
sebab natrah demam biasa saja...
esok nye, siap mama papa bangun lambat sebab syok sangat tido..
dengan langsir tak selak nye...
bangun2 tengok ada surat kabar nurse bubuh..
bila masa nurse datang pun tak sedar..hihi.
melampau sungguh!

7. dapat duit base on berapa hari kene admit..nak panggil ape ke..pampasan kot...
contoh macam saya amik insuran untuk anak2 saya, saya pembayar.
bila anak2 admit, insuran akan bayar certain amount kepada saya sebab saya kene jaga anak2 saya. duit ni sebagai pampasan kepada saya untuk 'cuti' yang saya kene amik utk jaga diorang..lebih kurang gitu lah...

8. waktu melawat bila2 masa. kalau sedara mara datang dari jauh nak melawat, boleh terus masuk wad.tak perlu tunggu 'waktu melawat'.

tu yang saya tahu nak cerita.
bab2 berapa kita akan dapat kalau accident ke, hilang upaya ke, tu semua korang kene contact Basyir sendiri lah...
klik kat nama beliau tu ye..saya link kan ke FB beliau...
boleh hubungi beliau direct untuk buat appointment.

cerita punya cerita, tak sedar dah jam 6 petang!
haha...
ni lah akibat bila sahabat lama tak jumpa.
anis n basyir kene datang lagi ni, overnite kat sini pulak ek...
kanak2 pun seronok main sama2..
saya pun tumpang seronok sebab kakak putri dah semakin suka nak berkawan..
:)

ini lah kami setelah beranak 3.. :)
selfie itu wajib di zaman ini..hehe..
ceria je family anis..
family saya skema je.. ;)
kene belajar lah amik gambar ceria2 gitu....

geram dengan boboiboy anis tu..
siap la ammar..
aunty jumpa ammar lagi, aunty nak 'tangkap' dia!
 

love, 
 zura bahar 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.