kek frozen ada tak?

semalam birthday celebration putri kat sekolah dia.
semua yang lahir bulan 6 sambut semalam.
so, a week before, teacher dah whatsapp dan inform untuk provide any cake atau apa2.

as usual, papa putri macam endah tak endah..
setelah di push2 oleh mama putri, baru lah berusaha pergi mydin dan beli something untuk goody beg.

kek.
setiap 5 minit kot putri asyik sebut nak kek frozen..kita nak bagi kawan kita kek frozen...aisya akila birthday ada kek frozen...bla..bla..bla...bebel macam mak nenek tak berhenti bebel...
mama dah gelisah..
cakap kat papa dia, as usual, buat tak kisah sangat...haha..
sampai papa dia cakap, cuba tanya teacher berapa orang celebrate hari tu..diorang bawak kek tak.kalau diorang bawak, tak payah dah la...

Oh..saya tahu kenapa papa dia tak gelisah..sebab putri bukan cakap kat papa dia setiap 5 minit nak kek frozen... ;)

so, isnin tu (celebration nye selasa), saya pun tanya teacher seperti apa yang papa dia suruh tanya..
teacher kata ada 4 orang..
tak bawakkan pun tak pe..
kadang membazir je...

okey.
i got the point .
sekarang tinggal nak pujuk putri, no cake!
tapi, as usual, putri asyik request kek frozen setiap 5 minit..rasanya macam tak sampai kot 5 minit..haha
bila bagitau tak de cake, dia tanya kenapa....kenapa...kenapa....

emm...nampak macam saya ni kejam ek..hehe..
actually ada tau effort saya..
cuma last minit sangat...tak de sapa mahu nolong...haha...
ahad tu saya ada pm kawan yang buat kek, tapi tu lah...last minit...
isnin tu pun saya ada pm baker yang lain..pun tak boleh buat..
sebab tu saya mencari kedai kek yang ada ready made cake..
dan isnin tu, lepas ambil putri balik sekolah, sempat jugak saya pegi kedai kek kat econsave.
unfortunately, takde dan dia tak nak kek lain..
nak kek frozen jugak katanya...hehe..
so, tak beli..

..
hari celebration.

saya bangun pagi untuk siapkan breakfast papa dia untuk bawak ke tempat keje.
tiba2 datang seruan...
putri kene bawak kek!
nanti kalau budak2 lain ada kek, tapi dia tak de kek, macam mana?
dia nak potong apa?
oh...terasa seperti akan mengecewakan dia..
saya mula gelabah..cemana ni?

saya sms teacher dia, tanya pukul berapa nak celebrate.
teacher kata pukul 9.30..
okey..sempat rasanya buat kek..
bahan2 dah ada..tinggal nak buat je ni..
saya pun apa lagi, tekad nak buat kek dan fokus!
pukul 8 mesti dah kukus!
saya decide nak buat kek coklat moist kukus.
so, gigih la buat..mujur sangat anak2 yang 2 orang tu tak bangun..
kek nak masuk pengukus baru diorang bangun.
Allah mudahkan alhamdulillah...
sepanjang buat kek tu, saya sebut laa hau la wa laa quwwata illabillah..
tiada daya upaya ku melainkan dengan pertolongan Allah..

9.15 pagi.
saya check kek. luar nampak dah garing. tapi bila cucuk dalam, ya Allah...basah lagi..
macam mana ni??
sadis dah ni..
tutup api. terus angkut anak2 masukkan dalam kereta nak hantar goody beg kat sekolah putri.
Sebelum tu nak round kejap kedai2 depan tu. kot2 ada rezeki ada kedai kek yang dah bukak.

round 1 area tu, tak de.
round lagi 1 area tu, tak de jugak.
waaaaa...i dah nak nangis!!! i bakal kecewakan putri!!!
tapi dalam hati tetap doa dan rasa yang Allah akan bantu...putri akan dapat kek frozen dia...
round 1 lagi area...
ada kedai tak de signboard dah bukak.
ada peti2 ais macam peti ais kek.
dah terlajak sikit. lepas tu uturn..

kedai kek!!!
ya Allah...rasa nak sujud syukur dah...
syukur syukur syukur sesangat..
tak kisah lah kek apa2 pun asalkan ada kek..

masuk kedai dan tengok2 kek dia.
ada kek upin2 dan kek2 yang deco biasa2 tu.
saya tanya abang kedai.. (perasan muda pulak nak panggil dia abang...haha..padahal awok dah 3 anak..;)
"kek frozen ada tak?"
"kek frozen belum siap lagi..."
"alaaaaaaa" panjang ala saya..
"kalau tepek je gambar frozen kat kek biasa2 tu, boleh kan?"
"boleh ~~~~" abang tu jawab sambil berfikir..dia sambung lagi, "memang nak buat kek frozen ni..tapi kalau akak tunggu sampai pukul 11.30 boleh?"
"alaaa....nak sekarang...." saya ala lagi..tapi pendek sikit ala nye...
"okey okey...sekejap ye..."
abang baker tu bawak kepingan gambar frozen dan sebuku kek masuk belakang...

saya tak abis2 lagi bersyukur ke hadrat Ilahi...
disaat2 akhir nak hantar goody beg kat sekolah putri, dengan usaha yang tinggal baki2 je tu tapi harapan tetap tinggi menggunung, akhirnya Allah tunaikan jugak hajat putri nak kek frozen..
sobssssss..sobsss...

kurang 5 minit kemudian, abang baker pun keluar dengan kek frozen yang di hias cantik!!!
masyaAllah...terima kasih Allah...kirimkan abang baker ni untuk tunaikan hajat anak kecil ku...
semoga Allah akan tunaikan pulak hajat2 beliau...


comey...mesti hati putri berbunga2... (^___________^)

Ni antara gambar2 yang teacher dia whatsapp..
happy nye dia...
(^___^)



ya Allah...syukur sangat2...
dah last minit sesangat dah tu..
sungguh ia nya 1 pengajaran buat saya...
kenapa kita kene berusaha sehingga ke saat2 akhir dengan harapan yang masih tinggi dan doa yang tak putus2...
sebab akhirnya, Allah pasti tunaikan hajat kita..Allah pasti tunaikan!
imagine kalau saya lost hope masa buat kek tak jadi tu (lambat masak) lepas tu saya hantar goody beg semata2 kat putri? tanpa 'last effort' mencari kedai kek? apa akan jadi? NO CAKE! apa yang putri nak tu tak dapat...
ya Allah...adakah ini pentunjuk yang ku minta selama ini? (-_-,)
Ingat tak entry saya tentang anak2 memberi inspirasi kat sini --> http://lovezurabahar.blogspot.com/2015/06/anak-anak-menyusahkan-atau-memberi.html?m=1

JANGAN PUTUS HARAPAN.
TERUSKAN BERDOA MEMINTA PADA ALLAH APA YANG KITA BETUL2 NAK.TERUSKAN BERUSAHA HINGGA DAPAT.

apa jadi dengan kek coklat moist saya???
.
Of course jadi kek..haha


Lepas hantar kek putri tu, saya sempat bawak natrah makan2 sebab dia pun request nak kek frozen. Tapi saya beli 1 je..
tunggu hari lahir putri betul2 baru beli lagi..so, nak kasi dia happy n lupakan kejap kek frozen yang dia request tu.
lepas tu, sempat lagi pergi shaklee, beli order customers.
Balik tu sambung kukus..hehe..
mentor baker saya risau dah kek tu bentan..
tapi alhamdulillah, menjadi gak..
seriously sedap tau..
moist gilaa...
(^_^)

Natrah potong kek coklat je lah ye... ;)



love,
 zura bahar
hotline: 016.595.2771
---------------
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

2 comments:

  1. Serius...kalau hal anak2..memang tak sampai hati nak buat tak tau.. mesti ari2 fikir mcm mana nak tunaikan permintaan dorang... Alhamdulillah.. allah maha mendengar..

    ReplyDelete
  2. memang..hati ni rapuh bebeno kalau diorang request something..pastu cerita pulak kawan tu ada ni, kawan ni ada tu..tak sampai hati rasa...

    ReplyDelete

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.