Cara pengambilan vitamin shaklee di bulan puasa.

hari ini 1 ramadhan.
semua umat islam yang tiada keuzuran, wajib berpuasa.
wajib maksudnya mesti!

ramai customer saya tanya, macam mana cara pengambilan vitamin shaklee di bulan puasa ni.


sebab, mostly makan banyak vitamin,kan...
bukan 1 jenis vitamin je...
so, dalam entry ni saya terangkan bagaimana cara saya makan vitamin2 shaklee saya..
actually, ia nya flexible..boleh ubah ikut kesesuaian masing2..
cuma, apa yang saya share ni, mungkin boleh jadi panduan anda semua...

apa yang saya consume?

1. vitamin c
2. vitalea
3. bcomplex
4. ESP / Cinch
5. meal shake
6. collagen
7. performance drink
8. cinch tea
9. alfalfa
10. ostematrix
11. lecithin
12. omega
13. ajht

haa..banyak,kan? hehe...
kalau baca 1 per 1 nama vitamin tu, memang banyak..
tapi kalau ngap je tanpa baca, insyaAllah tak rasa banyak.. ;)
the thing is, saya dah anggap vitamin2 ni seperti makanan ruji saya..
sehari tak makan macam nak pengsan rasa badan..
lemah..longlai...malas...tak bermaya...negatif...nak marah2...nak jadi singa...
tapi bila saya consume ikut aturannya, badan automatik jadi positif, happy, bertenaga, energetik, banyak idea, sihat... 
serius tau !!
kalau anda belum pernah cuba makan vitamin, anda cuba lah...
saya percaya anda akan rasa kelainan nya...
give yourself a try! okey bebeh!!!... (^_^)

okey...ni cara pengambilan vitamin shaklee saya sempena bulan ramadhan yang mulia ini.


sahur.

1. makan nasi dan air kosong.
2. VITAMIN C + VITALEA + BCOMPLEX + OMEGA + ALFALFA (3 biji) selepas makan nasi.
3. beberapa minit sebelum habis imsak / azan subuh, saya minum ESP / CINCH SHAKE + MEAL SHAKE + COLLAGEN + kurma dan segelas air kosong.
4. lain2 vitamin, PHYTOCOL-ST, VIVIX


berbuka puasa.

1. kurma, kuih muih / makanan yang ringan2 seperti roti jala, bubur, mi goreng atau bihun sup dengan kuantiti yang sedikit.
2. minum PERFORMANCE DRINK + CINCH TEA yang dibancuh sejuk atau suam..saya prefer suam2 sebab mak saya pesan jangan berbuka dengan air sejuk. PD dan CINCH TEA sangat penting untuk mengembalikan bendalir dalam tubuh badan dan tenaga kita.

solat maghrib.


makan malam (sebelum isyak)

1. nasi dan lauk pauk. nasi dengan kuantiti segenggam tangan masing2. kecik tangan korang, sikit lah nasi nye..besar genggam korang, banyak lah nasi nye..hehe..
2. selepas makan nasi, ambil LECITHIN + ALFALFA (7 biji) + AJHT.
3. minum air kosong 2-3 gelas.
4. lain2 vitamin yang korang boleh consume, GARLIC + PEPPERMINT GINGER PLUS + HERB LAX


sebelum tidur.

1. OSTEMATRIX (4 biji)
2. lain2 vitamin, VITAMIN E, CARATOMAX,VIVIX

..
itulah serba sedikit cara pengambilan vitamin dan diet saya sepanjang bulan ramadhan.
kata orang, bulan puasa ni bukan semata2 untuk menyucikan hati dengan perbanyakkan amalan ibadah..
tapi, bulan ni juga bulan untuk kita cuci tubuh badan kita dari toksin dan kekotoran yang badan kita mesti buang..
dah besar2 ni, err..maksud saya, dah matang ni, sudah2 lah beli macam2 juadah ketika berbuka..
cukup lah makan ala kadar sahaja...

kalau korang nak lebih mudah, risau terlupa vitamin apa yang korang perlu makan, boleh bubuh siap2 dalam pill box.
lebih organize dan tak de alasan untuk skip vitamin korang!


oh ye...
lupa pulak nak share lagi 1 benda..
last ramadhan, saya berpuasa dengan keadaan hamil 7 bulan.
apa yang saya share kat atas tu lah cara saya consume vitamin shaklee dan diet saya..
alhamdulillah, saya sangat bertenaga untuk berpuasa hampir penuh sebulan..
hujung2 tu ada rompong 2-3 hari sebab masuk hospital... (^_^)

tahun ni, saya berpuasa sebagai breastfeeding mommy...
doakan saya dapat berpuasa dengan bertenaga lagi untuk bulan ni ya...
kondisi ibu hamil dan ibu menyusu tu hampir sama.... (^_^)


okey la...
daaa....
selamat menjalani ibadah puasa dan tarawih..
semoga kita semua peroleh rahmat dan berkat berganda2 di bulan yang mulia ini...
aamiinn....
(^_^)


love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.