3 TEKNIK SENDAWAKAN BAYI DENGAN BETUL SELEPAS MENYUSU.


Dah jadi amalan kebanyakkan ibu-ibu, selepas bayi selesai menyusu, pasti ibu-ibu akan bangunkan bayi dan terpuk belakang bayi untuk disendawakan. Ini dilakukan untuk mengelakkan berlakunya bayi tersedak susu. 
Sekiranya sudah terjadi bayi tersedak susu, apa yang perlu kita lakukan?

Dalam perkongsian kali ini, saya ingin berkongsi teknik-teknik sendawakan bayi dengan betul selepas menyusu. Ada 3 teknik yang ibu-ibu boleh cuba:



No 1: Posisi Bahu.

Bayi diletakkan diatas bahu anda supaya tulang selangka (collarbone) bayi anda menekan perut bayi. Tekanan pada perut ini sangat penting untuk memastikan bayi boleh sendawa. Pastikan bayi diampu dengan selesa.



No 2: Posisi Tangan.

Dudukkan bayi di atas riba anda. Kemudian, ampukan bayi dan tolak sedikit bayi kehadapan supaya badan bayi kelihatan condong sedikit. 


No 3: Posisi Riba.

Letakkan kain diatas riba anda. Kemudian, tiarapkan bayi di atas peha anda. Kepala bayi disokong oleh lengan anda. Lutut bayi pula dirapatkan ke perut bayi untuk memberi tekanan supaya bayi sendawa.  


Apabila bayi kelihatan selesa dalam mana-mana posisi yang anda praktikkan, gosok dan tepuklah belakang badan bayi dengan perlahan-lahan sehingga bayi sendawa.

Semoga perkongsian ini dapat menjadi panduan buat ibu-ibu terutamanya ibu-ibu yang pertama kali menimang cahaya mata.

...


❤, LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE! - 📣 untuk order dan pertanyaan, 💻 fb: baizura bahar | kedai vitamin chemor, perak | vitally vitamin for women, 📲 sms|whatsapp 016-5952771, 📧 email: vitallyvitamin.com@gmail.com, ðŸ’» visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.