Showing posts with label kisah family NorBahar. Show all posts
Showing posts with label kisah family NorBahar. Show all posts

Sunday, May 14, 2023

Cerita Aidilfitri 2023 Bersama Putra Putri

Tahun ini kami berhari raya pertama di Trong, kampung sebelah papa putri. Zura macam biasa lah, excited sokmo bila hari raya. Dah besar-besar ni pun still excited sebabnya time raya ni je lah yang kami boleh balik melaka lama-lama. Since tahun ni akan beraya di Trong dulu, raya kedua baru kami balik ke Melaka, kampung sebelah zura.



Bergambar bersama keluarga papa putri. Papa putri dua beradik je. Anak adik ipar pun seorang je. Kami yang contribute ramai cucu kat opah. hehe.. Baru lah meriah, kan opah kan?!


Kalau beraya kat Trong dulu, macam biasa pagi raya selepas solat raya kami akan beraya di rumah mak long suami. Memang meriah dan menu utama mesti ada Laksa. Emm.. Nyum nyum!

Lepas tu, kerumah mak cik suami pulak. Sebelah je dengan rumah mak long. Hehe.. Adik beradik mak suami tinggal sebelah menyebelah je. Jadinya senang nak beraya.


Lepas tu kami tak beraya kemana-mana sebab opah putri (mak mertua zura) tak berapa sihat raya kali ni. Kami just tunggu tetamu dan family pulak datang berhari raya di rumah. Tak de pulak ambil gambar juadah raya. 

Hari raya kedua, kami dikunjungi pak cik suami sebelah arwah abahnya, zura panggil Mak Su dan Pak Su. Ni pun Pak Su tak datang sebab tak sihat juga. Opah putri hari ni alhamdulillah getting better.


Then malam tu kami balik ke Ipoh. Sebelum kami gerak ke Melaka, biasanya kami akan transit di rumah sendiri dulu. Tukar beg baju, siapkan bekal dan suami akan rehat sekejap. Sebab suami memang 'pilot' sepanjang bermusafir. Zura tak ganti drive kalau suami setakat mengantuk je. Suami berhenti tidur, zura pun tidur sama. Haha.. padahal sepanjang dia drive pun kejap-kejap kita tidur.
Saja nak gerak malam-malam kali ni. So pagi raya ketiga tu dah sampai Melaka. Sampai rumah mak ayah zura, terus breakfast dan siap-siap nak pergi open house pakcik zura yang kami panggil Mak Itam dan Pak Itam kat Johor.

Menarik felda ni. Setiap rumah ada replika moto ni lepas tu ada nama tuan rumah. Menu open house pak itam ada kari kambing. Puas lah suami zura makan sebab dia suka sangat dengan kambing.


Berhari raya di kampung zura kali ni kami tak beraya kemana-mana sangat. Bila pak itam buat open house tu, usually time tu lah dapat jumpa hampir semua pak cik mak cik sebelah ayah. Then lepas tu, adik beradik ayah pulak akan berkunjung balik ke rumah ayah. So, kami just menanti kehadiran tetamu pulak.

Kami kat Melaka sampai raya ke 6. Lepas tu nak balik Ipoh dah. Walaupun tak keluar beraya sangat, dapat spend time dengan parent dan keluarga zura itu lah yang sangat-sangat bermakna. 

Bersama mak dan adik bongsu tersayang. Zura baru perasan, zura tak de 'gambar raya' sangat dengan family zura kali ni. Haih... 

On de way balik ke Ipoh, kami singgah beraya di rumah mak su suami yang kami panggil Chu Dat kat Port Dickson.


Dan kami selamat sampai di rumah sekitar jam 12 malam. Alhamdulillah. Syukur sangat masih diberikan peluang oleh Allah untuk meraikan hari raya bersama keluarga tersayang. Semoga tahun depan kita dapat berkumpul lagi.

Baca Juga:  

Friday, January 06, 2023

Bye bye 2022, Welcome 2023!

Cuti akhir tahun + awal tahun kali ni paling best untuk dikenang.

kali ni cuti new year jatuh pada hari ahad. so isnin tu cuti. dan kebetulan atuk nenek nak pergi umrah 15hb januari 2023 nanti, atuk nenek buat kenduri doa selamat pada 31hb disember 2022 bersamaan hari sabtu.

anak2 dah cuti sekolah seawal minggu ke2 disember lagi. tak sabar betul nak balik melaka!

menghitung hari je tunggu hari khamis minggu terakhir disember nak balik melaka. :)

sampai hari khamis, as usual, mama sebagai pengurus rumah tangga akan siapkan bekalan lunch n dinner kita sepanjang musafir.

breakfast masak untuk makan kat rumah. lunch pulak kali ni papa tolong mama masak ayam vanggey. sedap weiii... ayam vanggey tu mama papa dah masak malam sebelum tu. so pagi khamis tu tinggal nak panaskan balik. pastu mama masak burger untuk dinner kita. 

awal2 dulu mama nak kene siapkan bekal tiap kali nak musafir, memang merana rasa. haha..

dah la mama tak suka masak, pastu nak kene masak laju2 pulak. memang stress. tapi actually papa pun bukan jenis push2 suruh cepat2 siap. biasanya pagi2 bila nak musafir pun kita akan santai2 je bersiap. papa tak tetap kan dateline pukul berapa nak gerak. mama siap masak n siap bersiap, okey jalan...


suasana dalam kereta tiap kali travel

ada kerja sekolah katanya




so far so good lah bila bawak bekal sendiri ni. sampai rnr, kita terus bukak bekal kita dan makan. tak perlu nak beratur beli makanan dll. and mama papa ni sebenarnya lebih kepada berjimat cermat. papa paling pandai jimat cermat especially bab makan. mana2 yang papa teringin nak makan, nanti papa google resepi, then papa ajak mama masak sama2. 

mostly semua menjadi. pastu tak de dah teringin nak makan benda tu dan start lah bertambah menu masakan mama papa tiap hari untuk kita sekeluarga. begitu lah kekdah nya papa korang... :)



begitu begini, pukul 9 malam sampai rumah nenek. nenek kat surau belum balik lagi. rindu betul dengan nenek n atuk. happy sangat muka nenek n atuk tiap kali kita balik rumah atuk nenek. mak ayah mana lah tak rindu kat anak yang jarang2 dapat balik kampung ni kan.. :)


Jumaat:

kita tak kemana2 pun. fauzan dan fathan ikut papa, atuk, pak lang dan pak su pergi solat jumaat. balik solat, masing2 bawak satu cup besar pop corn! wahh.. happy betul diorang. yang tak pergi solat jumaat ni pun tumpang happy dan tumpang makan pop corn diorang... hehe :) fauzan sampai masam muka pop corn dia kene share makan. haha...pastu dia bawak lari pop corn dia tak bagi dah orang makan. ;P



Sabtu:

Hari kenduri. semua pakat bangun awal dan mandi awak. pagi2 team lelaki susun atur meja n kerusi. team perempuan pulak siapkan breakfast n potong memotong mana yang patut. nenek upah catering. nasi tomato. kek2 ramai yang sponsor. mama sponsor acar buah maQwa. - brand mama sendiri. hihi...

lepas setel set up meja dan kerusi. sempat main carrom se round.

penjaga makanan.

bersama keluarga kawan atuk nenek. ukhuwah fillah selamanya.

nenek bersama kawan nenek, mama panggil cik norbee.

saudara mara sebelah atuk. 



alhamdulillah... ramai yang datang. sedara mara sebelah atuk pun dah ramai sebenarnya..

selesai majlis, lega rasa dan sangat penat. nak baring2 n tidur je rasa. so, malam tu melepak je..
budak2 ni tak de rupa penat langsung. padahal pagi bangun awal - tak tidur siang - and main je sepanjang kenduri .. ni malam sambung main lagi.. haihh..

cucu-cucu cilik atuk nenek makan malam berjemaah.


nak dekat pukul 11 malam, tiba2 papa kata apps mcd ada promo untuk kopi dia. papa terus ajak mama keluar pi mcd. hehe... maka, tinggal lah korang semua, mama papa pi dating minum kopi kat kat mcd celebrate new year 2023. :)



balik rumah, semua dah kene kerah pi tidoq.. hehe...

malam tu terkebil2 mama tak leh tido. layan netflix lah alang2 rumah nenek ada netflix. scroll2 cerita, terjumpa cerita ni. - The Silent Sea. - macam best. tengok2 ada 8 episod. em... boleh ni layan sampai pagi. kalau tak sempat habis, cari lah kat drama cool sambung tengok. hehe...
sampai pukul 4.30 macam tu, berjaya habis 5 episod. ;p

best!


mama kene tido jugak walaupun berhajat nak terus layan. sebab nanti atuk bangun nak pegi surau, kang kantoi tak tido pulak. malas nak bersoal jawab dengan atuk. ;p


Ahad:


Bersiap2 lah kita nak balik ipoh. bye bye atuk nenek. nanti kami balik lagi ye... 15hb nanti kita jumpa kat klia.

awat nenek lagi kurus dari mama ni?! ;)

alhamdulillah atas kurniaan keluarga ini.


mama request kat papa nak singgah rumah mak ngah, nak ziarah pak ngah yang exciden hari rabu - mak ngah tak dapat balik kenduri ni.. sobss - dan nak jumpa mak ngah of course. the only blood sister mama. baik buruk dia, dia tetap satu2 nya blood sister yang mama ada. and of course sayang yang tak berbelah bagi kat kakak mama yang sorang ni. :)

sepanjang papa drive kali ni, mama banyak tidur dalam kereta. selalunya kalau mama tak cukup tido pun mama akan teman papa drive. tapi kali ni, mama macam tak berani nak tengok depan. 1 sebab dah lama kita tak jalan jauh. 2 sebab selalu sangat tengok video2 xciden kat fb dan ig. mama jadi seram. so, tido je lah.. haha...

kita lunch kat rumah mak ngah. bestnya dapat jumpa kakak mama...

masa baru sampai.

masa dah nak balik. wefie sikit.

sengal sikit mak ngah ni. haha



lepak2 sampai pukul 6, kita gerak balik ipoh. mama sambung tido.. haha... 

banyak kali berhenti rnr. 


kita sampai rumah around pukul 10 malam..
alhamdulillah.. kita selamat pergi dan pulang. syukur alhamdulillah..

pengakhiran tahun 2022 dan permulaan tahun 2023 yang menggembirakan mama. mama harap sangat tahun 2023 ni mama dapat berbakti banyak2 buat atuk nenek dan keluarga kita. setahun dah mama cuti dari episod yang mengerikan mama tahun 2021 yang lalu. tahun ni kene move on betul2. doakan mama!

Wednesday, July 26, 2017

VVVIP Datang Rumah.

wahh..VVVIP datang rumah..
siapakah?
siapa lagi vvvip dalam hidup kak bee kalau bukan mak ayah kak bee..

beberapa hari sebelum mak kabo nak datang ipoh, kak bee dah terasa2 nak mak datang rumah.
kiranya macam, kak berharap sangat mak datang.
tapi kak bee tak suarakan pun hasrat hati kak bee. kak bee simpan sengsorang. sebab kak bee tahu, bukannya dekat melaka - ipoh. ongkos pun perlu diambil kira.
sampai lah satu hari tu, kak bee call mak. mak bagitau yang mak nak turun KL, pergi open house pakcik kak bee. lepas tu mak plan nak ke ipoh..
wahh... berjoget kak bee dalam hati.. 💃💃💃

sepanjang ahad tu, kak bee gigih masak memasak dari breakfast, lunch sampai lah dinner.
kalau ikutkan kudrat, memang nak beli je.
tapi kak bee nekad kali ni kak bee nak masak2 untuk mak ayah.
selama ni, mak lah bertungkus lumus sediakan makanan untuk kak bee dan adik beradik.
takkan sehari dua mak datang rumah, kak bee tak boleh nak masak,kan? 😉
tapi esok nya, pengsan kak bee...haha..
terus kene selsema tanda tak cukup rehat..
manja betui la badan ni.. 😌

petang ahad, kak bee bawak kids pergi playgorund kat aeon klebang. 
oh ye...anak sedara kak bee ada datang jugak..

budak yang turun dari slide tu, tak peduli hari panas ke apa ke.. asalkan mission untuk main kat playground tercapai..tiap hari minta nak pergi playground. tapi papa tak dapat bawak. apa lagi..dia pun sakan lah main.. 


kakak dah kepenatan dah. besar dah kakak oii...tak payah dah lah main kat playground.

ni anak soleh mak ayah yang jaga mak ayah. kak bee pernah dengar ustaz cakap, anak yang jaga mak ayah ni yang memula sekali masuk syurga. MasyaAllah...besar ganjaran buat mu deq yan..insyaAllah...

lepas maghrib, habibi ajak pergi bulatan aman jaya pulak.
so..lepas dinner, kita pun pi jalan2 lagi..

playground lagi.

dan lagi... hehe

tabah lah ye atuk nenek layan cecucu asyik main playground je.. 😊

bulatan amanjaya. meriah..


kalau bawak baju extra, boleh mandi2..

kami naik basikal berjemaah ni. kak bee pun naik juga. lama tak naik basikal, gigil weii...

ni wajah peluh2 lepas berbasikal. syukur sangat tak sakit2 kaki. maklum lah..lama kot tak exercise. 2 round setengah gak kak bee mengayuh tau... fuhh..


then, habibi take over. 

panoramic view.


sekian ceritera VVVIP kak bee... baru 2 hari mak ayah balik melaka, dah rasa rindu dah..
kak bee sentiasa doa dan berharap, satu hari nanti, kak bee dan suami sama2 dapat bekerja sendiri dan punya masa sendiri. biar kami boleh jumpa mak ayah bebila pun yang kami nak.
kak bee percaya Allah akan makbulkan. cuma belum masanya lagi...

doakan juga ya... 😊



love,
 zura bahar
 Pengedar Sah Shaklee.

 Order atau keahlian Shaklee?
whatsapp 016.595.2771
 ---------------
 kembali
 sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info

Thursday, October 08, 2015

Selamat pengantin baru adinda ku, Dzulhakim + Shamimi


tanggal 3 oktober,2015...
adinda saya Dzulhakim telah selamat diijabkabulkan dengan permasuri hatinya Shamimi..
alhamdulillah..
adik saya nikah gantung.
kenduri both sides akan berlangsung pada bulan 12 nanti, insyaAllah..

semua family saya hadir kecuali saya..


agak sedih jugak bila tengok gambar diorang semua..
walaupun zahirnya kami tak nampak rapat dan erat, tak bergurau tepuk tampar, tak share cerita sama2, tapi jauh di sudut hati saya, saya sayangkan adik beradik saya semuanya.
kalau boleh, memang nak ada bersama2 mereka pada hari2 penting mereka..
tapi tak de siapa yang mengerti perasaan saya..
tak de siapa yang cuba memahami..
tak apa lah..Allah ada sentiasa bersama saya, mendengar rintihan saya..

okey..tak nak sedey2 k... <--- ucapan untuk diri sendiri...hehe

just enjoy the photos yang saya ambil dari FB adinda saya...
(^_^)






Buat adikku Zul dan Mimi..
kak wa doakan kalian sabar dan tenang menjalani hidup berumah tangga..
saling melengkapi kekurangan masing2 dan terima kekurangan masing2 dengan hati terbuka..
semoga bahagia sentiasa bersama kalian dan sentiasa mendapat rahmat dan kasih sayang Allah..
jadilah suami isteri yang soleh dan ibubapa yang penyayang...


love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info