Mudahkah Tandem Nursing?

ramai kawan2 saya yang praktikkan tandem nursing ni.
saya teringin jugak.
masa natrah n nailah dulu tak berkesempatan.
natrah memang menyusu sampai saya pregnantkan nailah.
tapi sebab sakit kat sinun n natrah pun dah lebih 2 tahun, so saya stopkan natrah.

kali ni, since nailah masih belum 2 tahun dan dia masih menyusu, 
so saya try lah ... (^_^)v


sehari sebelum melahirkan Putra dan 3 hari selepas melahirkan Putra, Nailah tak menyusu dengan saya.
kiranya, detik kelahiran Putra tu, susu saya memang exclusive untuk Putra.
Putra sendiri jugaklah yang menjana susu untuk dia.

Bila 'kilang susu' mula nak bengkak, baru lah saya offer Nailah untuk menyusu.
Masa tu, Putra menyusu sebelah kanan, saya offer Nailah sebelah kiri..
Nailah teragak2 jugak lah nak menyusu.
tapi bila dia berteguk2 'minum' susu ibu, amboiii...enjoy lah dia...

Not bad..hehe...
sebab tak lah rugi susu sebelah lagi..
lagipun, tak perlu lah saya nak perah2..
Putra pun bukan minum banyak lagi..
setiap kali susu 'terembes', kalau saya pam, memang boleh dapat sampai 5-6oz untuk dua-dua belah..
Putra tidak lah minum sebanyak tu,kan...
Syukur Alhamdulillah...susu saya meriah Allah kurniakan ketika pantang..

sejak saya offer Nailah tu, tiap kali Putra nak menyusu, dia pun nak sama.
memula memang saya rasa not bad..
tapi bila banyak kali, rasanya saya prefer diorang menyusu ikut giliran..hehe..
so, kene lah sabarkan Nailah bila dia dah nak sangat2 padahal Putra tengah menyusu.

dan yang paling mengharukan saya adalah, 
malam2 Nailah yang lagi kerap bangun menyusu daripada Putra..
haha..
sabo je lah...
saya tak cukup tidur bukan sebab Putra tapi sebab Nailah...
;)

tapi tak mengapa lah...
itu lah pengorbanan yang terdaya saya buat demi untuk beri Nailah susu ibu sehingga 2 tahun.
4 bulan je lagi saya perlu berusaha.
lagipun, susu saya alhamdulillah banyak dan terlebih2 untuk Putra seorang.
biarlah berkongsi sekejap..
mudah mudahan, Nailah n Putra lebih akrab bila dah besar nanti..

kalau ibu2 nak tahu apa yang saya amalkan sepanjang tempoh menyusukan anak2,
saya amalkan Set Menyusu Shaklee.


konsep utama untuk dapatkan susu yang banyak adalah kerapkan 'kosongkan' breast.
sama ada dengan baby hisap atau pam. 
demand vs supply.
selain tu, emosi dan energy ibu jugak mesti tip top.
ramai ibu2 menyusu yang keletihan atau emosi tak okey dah rasa yang susu mereka tiba2 je drop.
Sebab tu shaklee menyediakan Vitamin2 yang dapat bantu ibu2 menyusu kekal bertenaga dan sentiasa terkawal emosi nya untuk menghasilkan susu yang banyak buat si manja.


Setiap satu vitamin ni ada fungsinya tersendiri. Kalau tengok botol2 ni, memang rasa banyak.
Tapi bila consume, tak rasa pun banyak..
Kalau ibu2 berminat nak cuba, boleh personal mesej saya ya..
saya akan suggest ikut keperluan dan budget ibu2 sekalian...
daa.....
(^_^)v




love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.