Putra..kelahiran yang dinanti...

assalamualaikum wahai pembaca blog lovezurabahar...
hari ni rasa teruja nak share cerita tentang seorang Putra..
kehadiran seorang Putra yang sangat2 dinantikan sejak mengandungkan anak ke3 lagi sebenarnya...
tapi, belum masa untuk Allah amanahkan seorang Putra buat kami..

saya di'kesan' hamil ketika saya dan putri3 disahkan menghidap influenza B..
memang tak plan untuk hamil lagi sebab masa tu baby nailah belum pun setahun lagi.
dengan period yang tak betul, sekejap datang sekejap tak datang, so..memang tak sangka akan hamil..
tapi tu lah...kuasa Allah..tiada siapa yang boleh menidakkannya...
Allah hadirkan janin dalam rahim saya... :)

37 minggu mengandungkan baby ini, tanpa saya tahu jantina nya...
soalan femes bila kita pregnant adalah, "dah scan dah? baby boy ke girl?"..
demi menghormati pendirian suami saya yang nak tahu jantina bila baby lahir, memang saya tak tanya doktor baby saya girl atau boy...termasuk kandungan ke 4 ni.. 
doa je yang saya mampu buat, moga2 baby kali ni adalah baby boy..
ada juga 'petua' dari doktor2 yang saya amalkan...
nanti saya share....hehe...sabar ye...

minggu ke 37 tu saya dah rasa sakit..tapi tak kerap dan tak strong..
so,layankan aje contraction tu..
anak dah banyak..tak boleh nak lepak lama2 kat hospital..
siapa yang nak uruskan rumah, siapa yang nak uruskan anak2 kalau saya berehat2 je kat hospital?
procedur kat GH, kalau dah bukak 2cm kene admit..
dibuatnye bukak 1cm dalam seminggu macam baby Nailah hari tu, kan kesian kat suami n mak2 yang perlu uruskan anak2 n rumah..

...hai lah wanita...selagi terdaya, selagi boleh menguit, selagi tu fikirkan pasal kerja2 rumah dan anak2...semoga para suami lebih menghargai isteri masing...cukuplah dengan kesetiaan dan kejujuran dalam rumah tangga...

ada 1 malam tu, terasa seperti dah kerap sakit dan lebih kuat..
selesai saya tidurkan semua anak2, kami suami isteri pergi ke hospital..
hampir 12 malam masa tu..
doktor check, baru bukak 1cm dan doktor izinkan saya balik...
so..balik lah...sempat jugak makan tosai n minum teh tarik kat mamak masa on de way balik rumah pukul 3 pagi tu... ;)

siang nya, rutin seperti biasa...

esoknya, masih belum rasa terlalu kerap dan kuat...

lusanya, rasa macam dah sampai masa...
tengahari tu dah bagitau suami, tapi suami buat relax saja..haha...
saya susah hati dah tapi buat relax je macam suami... ;)
bukan apa, saya risau kalau bukaan just bukak 2 cm dan saya mesti admit...

saya tak nak !!!


last2, atas nasihat mak dan mak mertua, pergi jugaklah hospital lepas maghrib tu...
makan nasi siap2 dan siap2 bawak semua barang termasuk barang makanan...

actually, mengandung kali ni ada 3 hajat yang saya selalu doa..
1. saya nak terus ke labor room bila datang hospital check bukaan.
2. saya nak suami ada disisi saat saya lahirkan baby ni. (anak no 2 & 3 suami tak sempat masuk).
3. saya tak nak kene jahit.

dalam kereta tu, suami sempat bergurau...
"entah2 baru bukak 2cm je...."
adoi....orang semangat ni nak terus masuk labor room !

bila doktor check, dah bukak 4cm...alhamdulillah...confirm ke labor room terus...
hajat no 1 Allah makbulkan...syukur... :)
so, masuklah labor room tu dalam pukul 10 malam gitu...

doktor datang review bersama 2 orang MO..
baik doktor tu n lembut je orang nya...
dia suruh MO bukak alat yang lekap kat perut untuk scan jantung baby tu since ibu (saya) tak de apa2 problem..
so, ibu bebas bergerak sementara tunggu baby keluar..
plan doktor, pukul 1 check bukaan..kalau ada progress, tunggu air ketuban pecah sendiri..
kalau tak de progress, doktor akan pecahkan air...

suami saya kesejukkan tunggu saya kat luar dengan rasa mengantuk sangat2..
maklum lah..pergi hospital tadi lepas suami balik kerja..
tak sempat rehat pun...
lepas tu, lupa pulak bawak jaket...
kesejukkanlah kat waiting room tu...

maafkan dinda ye kanda...
demi anak kita bersama, kenelah sama2 susah...hehe...
dinda pun bukan boleh tidur kat dalam labor room tu...bila nak terlelap je, contraction datang...
terus terjaga....

pukul 1 pagi. 31 mac 2016.
MO datang check bukaan.
dah bukak 6cm.
tunggu air ketuban pecah.

so..saya tunggu...tunggu...dan tunggu...
sambil msg2 dengan suami yang masih setia menanti kat luar..
sampai pukul 3 pagi, saya minta nurse panggil suami saya untuk teman saya..
sakit dah sangat2 kuat tapi tak sampai tahap nak meneran.
air ketuban pun tak pecah2 lagi...
keadaan berterusan macam tu sampai lah masuk waktu subuh...
suami saya keluar dulu untuk solat subuh..
dengan rasa sedih hati, ku relakan jua... :(

around 6.30 pagi...
(almost 12 jam saya tak makan n minum..)
doktor datang bersama 2 orang nurse.
doktor check bukaan, dah fully !!
omg!!! maksudnya dah bukak 10cm !!
saya cuma rasa sakit yang kuat tapi bukan tahap meneran sebab air ketuban masih tak pecah2...
doktor kata nak pecahkan air ketuban..
tapi sebelum tu, saya kene kosongkan pundi kencing saya dulu...
selalunya nurse akan guna tiub tapi saya tak nak..
syukur sangat nurse baik hati bagi saya buang air kecil kat mangkuk kencing tu..
bila doktor nak pecah kan air ketuban, doktor tanya air dah turun ke?
yup...saya terasa macam dah keluar masa buang air tadi...

bila air dah pecah, mula lah rasa sakit yang amat2..
yang hanya ibu2 je yang tahu rasa sakit nya macam mana...
tapi, sakit kuat tu datang lambat dan baby masih 'tinggi'..

nurse bertukar shift..
nurse lain handle saya..
nampaknya sangat berpengalaman.
kata dia, ni kandungan ke 4. baby tinggi tu biasa..sekarang dah fully, saya sepatutnya dah kene teran..


tapi masalahnya, sakit saya tak tahap rasa nak teran!!
macam mana saya nak teran dengan energy yang tinggal 10% je ni...

kalau sakit tu tahap nak teran, at least ia membantu saya teran..
tapi ni sakit-yang-belum-nak-teran...saya perlukan lebih energy untuk paksa meneran..
ishh...susahlah nak describe..rasanya ibu2 faham apa yang saya tulis ni...hehe....

nurse tadi ajar saya macam mana nak 'turun'kan baby..
tak boleh nak ingat keadaan masa tu..
memang rasa nak nangis n putus harap dah nak teran..
saya tak de energy.........................
tapi gagahkan jua demi anak ini...
saya minta panggil suami..
nurse kata 3x dia panggil, tapi tak de...
sedih nye hati......
lalu ku pujuk hati..Allah ada...
Allah ada menemani ku...
merayu2 saya mohon, minta diberi kekuatan untuk keluarkan baby ni...
banyak kali jugaklah saya perlu teran (tanpa ada rasa nak teran) untuk turunkan baby ni...

bila baby dah turun, mula lah proses mengeluarkan baby ni...
nurse kelam kabut minta nurse kat luar panggil suami..
akhirnya, suami saya ada di sisi...
Allah makbulkan hajat ke 2 saya.... syukur...
bertarung nyawa rasanya nak keluarkan anak ini...
dengan contraction yang 'lambat' datang...
saya pun tak ingat berapa kali saya teran...
sampai rasa nak nangis give up dah...
penat..tak larat...tak kuat...oh Allah...tak daya sangat2 dah rasanya..
tapi saya mesti gagahkan jugak..
sampailah kali terakhir saya push, saya push habis habisan..
sampai nurse marah sebab saya keluarkan suara..
sampai saya kata, tolong nurse !!!.. nurse pun sempat jawab, ye..nurse tolong lah ni...
dan akhirnya, seorang Putra yang keluar dari rahim saya...
lega...penantian dan segala kesakitan terubat dengan lahirnya seorang Putra... (*_*)

nurse letak Putra atas saya dan suami saya azankan dia masa tu jugak...
syahdu rasa sayup2 suara suami mengazankan anak kami...
saya tak pernah dengar suami azankan anak2 yang lain...
sebab suami azankan kat tempat lain masa saya masih di labor room..
oh Allah....syukur sangat sangat n lega sangat2 rasanya...
nyaring suara Putra bila menangis..
masa atas saya tu, beberapa kali dia cuba bukak mata..
dan beberapa kali dia menguap besar...
tak cukup tidur jugak agak nya ye...
tak boleh tidur nak jumpa mama papa n kakak2 ye... :)

hajat no 3 saya, tak tercapai...
ada sikit jahitan sebab tangan Putra tersangkut masa nak keluar...
tak apa lah Putra...demi Putra mama, mama rela di jahit....

tiada rasa yang lebih indah selain rasa syukur kehadrat Allah...
lega sangat2 Allah kirimkan saya doktor2 n nurse2 yang baik..
yang paling penting, nurse yang berpengalaman sambut baby..
memang saya syukur sangat2.. :)

Putra yang di nanti ini saya berikan nama Putra Fauzan Adzim...
maksudnya, kejayaan/kemenangan yang besar.... 
nama ni dah standby masa baby nailah dulu lagi kalau nailah tu baby boy...
alhamdulillah...dapat jugak nama tu kat anak yang ke 4 ni... :)

maka..
bermula lah episod cinetron saya sebagai ibu ber'anak' 4...
3 putris yang sedia ada pun dah ada 3 'pancaragam' berlainan...
ni tunggu Putra Fauzan besar sikit, macam mana pulak 'pancaragam' dia...
:) :) :)



love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771
 ---------------
 kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.info

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.