SURAH AL-FATH : TERJEMAHAN DALAM BAHASA CINA DAN PENERANGANNYA.


Surat al-Fath adalah surah kegemaran saya. Surah yang saya paling suka. Surah ni jadi kegemaran saya sejak saya lepas spm.
Masa tu saya sedih result spm saya tak best. Lepas tu saya selalu minta petunjuk. Saya belek2 tafsir, saya jumpa surah ni. Saya baca tafsirnya, ya Allah..macam satu 'pujukan' dariAllah untuk saya terus berusaha.
Saya amalkan surah ni. Alhamdulillah, saya dapat sambung study dalam course yang memang saya nak sangat2 kat UIA.
Surah ni memang menjadi amalan saya sejak hari tu. Sambil saya baca, saya akan imagine 'kemenangan' yang saya bakal dapat satu hari nanti.
saya percaya setiap usaha dan impian2 saya pasti akan jadi kenyataan satu hari nanti.


..bawah ni ringkasan tentang surah kegemaran saya ni..



Surah Al-Fath (Bahasa Arab: سورة الفتح‎) adalah surah ke-48 dalam al-Quran. Surah ini tergolong surahMadaniyah yang terdiri atas 29 ayat. 


Dinamakan Al-Fath yang bererti Kemenangan diambil dari perkataan Fat-han yang terdapat pada ayat pertama surah ini. 

Sebagian besar dari ayat-ayat surah ini menerangkan hal-hal yang berhubungan dengan kemenangan yang dicapai Nabi Muhammad SAW. dalam peperangannya.

Nabi Muhammad SAW sangat gembira dengan turunnya ayat pertama surat ini. Kegembiraan ini dinyatakan dalam sabda beliau yang diriwayatkan Sahih Bukhari; Sesungguhnya telah diturunkan kepadaku satu surat, yang surat itu benar-benar lebih aku cintai dari seluruh apa yang disinari matahari. 

Kegembiraan Nabi Muhammad SAW itu ialah kerana ayat-ayatnya menerangkan tentang kemenangan yang akan diperoleh Muhammad SAW. dalam perjuangannya dan tentang kesempurnaan nikmat Allah kepadanya.

sumber wikipedia.
---
Tadi saya solat asar kat Masjid Muhammadiah, Masjid Cina dekat Tasek.
Putri eksyen je masuk masjid dia sebab sekolah dia pernah buat lawatan ke sini.
tu yang over excited je dia.

Lalu saya jumpa al quran yang ada terjemahan dalam bahasa cina.
sempat saya ambil gambar untuk terjemahan surah kegemaran saya ni buat tatapan rakan2 chinese saya.
(^_^)






Islam adalah SATU CARA HIDUP.
islam is the WAY OF LIFE.
semua agama boleh amalkan gaya hidup islam.
tak salah kalau anda berlainan agama tapi nak amalkan gaya hidup islam.
(^_^)

...
pesanan kasih sayang buat anak cucu cicit piut miut saya, marilah kita sama2 amalkan surah ni sambil membayangkan kejayaan kita dalam bisnes shaklee ni pada 10 tahun akan datang.
InsyaAllah..ia pasti jadi kenyataan.


love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.