7 SEBAB ANDA WAJIB LAKUKAN BODY COMPOSITION ANALYSIS.

Ingat tak entry saya buat kelas kat KL hari tu saya ada check body composition saya?


Saya janji nak share result nye kan?
Actually saya mencari2 result yang saya buat beberapa bulan lepas.
nak compare kan dengan result yang baru ni.
tapi tak jumpa pulak.
ada 1 part je yang saya ingat. Yang lain2 saya tak berapa nak alert sangat apa nutritionist explain sebab tak faham..
main angguk2 geleng2 je..
hehe..

Itulah mesin nye,called KARADA SCAN MACHINE
 Lepas dah berdiri atas tu dan tarik handle tu, nanti bacaan akan keluar kat handle tu.
tu contoh bacaan yang akan keluar.
kene klik2 untuk view bacaan2 nye..
.
haa..
ini lah result saya
Saya attach kasi extra larga haa...
biar saya explain apa result nye.

1. Weight. 
Tau lah kan maksudnye berat. Emm..saya punye tu masih berat kalau nak compare dengan zaman muda remaja. Sebelum kawin dulu, maintain 50kg - 51kg. 56kg ni kira berat tetap selepas bersalin. Hehe..

2. Body fat percentage.
tu adalah bacaan untuk lemak di lapisan bawah kulit. Lemak ni yang menentukan size badan korang. Ehh...saya jugak lah..hihi..
Kalau orang dok sedut2 lemak untuk kurus, haa...lemak kat sini lah yang disedut tu..
lemak2 kat sini jugak le yang ditambah untuk menganjalkan. 'Ditambah' melalui suntikan..adoi la..lemah sungguh dengan suntik2 ni..


Tengok gambar2 suntik ni.
Kalau kita tahu jaga pemakanan kita dan tahu cara nak kurangkan lemak di bahagian ni dengan cara selamat dan tidak menyakitkan,why not kita gunakan cara tu.
nanti saya beritahu macam mana.
so,result saya 29.7%. Ngam2 kat range normal. Alhamdulillah..
(Patut la kurus...ngeh..ngeh..ngeh...;p ))

3. Body Age.
ini menunjukkan umur dalam badan saya sama usia dengan orang yang berumur 39 tahun.
adududuhhh..
umur ku baru 31 dong..
ni kire dah muda sikit. Sebelum ni 40 lebih..haha..
patut la cepat sangat letih bila malam menjelma..
lalu, ku telan vivix banyak2 dan hasilnya, alhamdulillah dah muda sikit. Target saya nak dapat umur belasan tahun supaya saya cepat, pantas dan cergas melakukan aktiviti harian! Hoyehh!!!

4. Body mass index (BMI).
Bmi ni menunjukkan adakah berat saya sesuai dengan ketinggian saya. Bacaan saya, 24.1. Ngam2 jugak kat paras normal.
Sebelum ni bacaannya jatuh kat overweight. Huahaha...
Kalau dapat berat sebelum kahwin dulu, memang cun dah saya..hihi

5. Resting metabolism (kcal).
Bacaan ni menunjukkan berapa jumlah kalori kita terbakar dalam keadaan kita sedang berehat. Ye..kita tengah rehat2 pun kalori kita terbakar. So, jangan takut nak rehat2 kalau korang tengah struggle fit kan badan. Tapi, make sure bacaannya lebih 1000. Kalau kurang 1000 tu sangat lah tidak bagus. Dan kalau bacaan bawah 1000, korang memang kene struggle sikit untuk slim & fit. 

Macam mana nak tingkatkan bacaan resting metabolism ni?
♡ minum teh hijau
♡ minum cinch tea
♡ minum cinch shake

6. Visceral fat.
haa...Visceral fat ni lah lemak yang merbahaya dalam badan kita. Ianya adalah lelemaks yang melitupi organ2 tubuh kita. Ni saya belanja gambar lemak 1...hihi
Haa..cuba baca info kat atas tu..
Visceral fat ni biasanya 'menginap' di bahagian obdomen sebab kebanyakkan organ kita di bahagian obdomen. Yang buncit2 tu lebih baik korang jaga2..bukan nak takut kan, tapi memang dah kenyataan. Risikonya, MUDAH DI SERANG SAKIT JANTUNG DAN DIABETES.
kalau korang nak maintain kurus, pastikan kedua-dua jenis lemak (lemak bawah lapisan kulit @ subcutaneous fat DAN visceral fat) tu sama2 berkurang. Kalau SF (subcutaneous fat) je yang berkurang, tapi VF (visceral fat) tak kurang atau tak dibuang, tu yang korang senang gemuk balik.
thats why kita kene konsisten amalkan vitamin2 shaklee untuk maintain slim & fit. Alhamdulillah..bagi saya dan suami, vitamin2 shaklee ni dah jadi makanan ruji dah. Dan hasilnya, alhamdulillah..sama2 maintain slim & fit. 
(^_^)

Nak buang VF ni tak boleh guna kaedah liposuction macam yang kene sedut tadi tu. Tapi, perlulah dilakukan 'pembakaran' lemak dalam perut dengan bantuan OMEGA GUARD & LECITHIN SHAKLEE. Kedua-dua vitamin ni membantu 'menguraikan' atau memecahkan VF dan akan dibuang melalui najis (natural procedure). Tak sakit dan tidak memudaratkan, InsyaAllah..
.
.
okey..sambung lagi sikit apa lagi Karada Scan Machine boleh 'baca'.


7. Gambar rajah ni menunjukkan bacaan SF dan Skeletal Muscle (SM).

gambar yang atas tu bacaan untuk overall atau the whole body.
tengok kat column under RATE.
0 atau zero bermaksud, SF dan SM saya normal. (^_^)

3 gambar yang bawah tu tunjuk bacaan yang lebih detail di bahagian lengan, abdomen dan kaki.
tengok bacaan under column RATE.

TRUNK
SF = 0
SM = -1
maksudnya, lemak di badan saya normal tapi muscle kurang. Kene fit kan lagi.

LEGS.
SF = +1
SM = 0
Maksudnye, lemak terlebih di bahagian kaki tapi muscle (otot) kaki saya dah okey.
(No wonder tengok cermin bentuk kaki nampak cun je...muahahaha )

ARMS
SF = 0
SM = 0
maksudnya, lemak dan muscle di bahagian lengan saya cun dah tu..
Alhamdulillah...
(^_^)

(bacaan yang percentage tu untuk kita compare dengan result2 kita yang akan datang)
.
Itulah dia apa yang Karada Scan Machine ni boleh baca.
dari bacaan2 ni, kita boleh tahu part2 tubuh kita yang mana kita perlu concern lebih.
especially untuk yang sedang amalkan vitamin2 shaklee untuk slim & fit.
bila kita dah tahu apa masalah badan kita,
VF terlebih ke, SF terlebih ke, otot terkurang ke,baru lah kita senang nak plan apa kita perlu buat.
contoh kalau kurang otot, kita kene consume CINCH SHAKE atau ESP untuk bina otot2 kita and so on..
kene tulis entry lain untuk saya cerita lebih detail, 
HOW TO GET SLIM & FIT WITH SHAKLEE! 
.
.
oh ye..
hari ni, 24 mei 2015, ahad,
rakan2 shaklee saya ada bukak booth untuk health check up secara PERCUMA.
korang boleh pergi beramai2 untuk kenali dalam badan korang lebih detail lagi.
ada macam2 check up selain body composition ni..
detail lokasi dan person in change seperti dalam poster kat bawah ni.
HARI NI SAHAJA TAU!

Ada product sample.
ada lucky draw.
best tau...
free semua ni..
rugi kalau tak grab barang free..
(^_^)
.
Kalau tak dapat pergi hari ni, jom follow facebook saya, baizura bahar.
saya selalu update kat situ.



love,
 zura bahar
hotline: 016.595.2771
 ---------------
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.