bagaimana cara untuk elakkan lahir bayi pramatang.



Dianggarkan ramai dikalangan wanita yang pernah mengalami masalah kelahiran bayi pra-matang sehingga kini masih tidak mengetahui punca utama disebalik masalah kesihatan yang serius ini.

Maka ramai yang cuba mencari jawapan dan kaedah untuk mengelakkan ianya berlaku sekali lagi dalam kehamilan yang akan datang.

Berita baiknya,satu kajian yang dilakukan Pusat Perubatan Universiti Kansas telah dapat membuktikan bahawa asid docosahexaenoic (DHA), salah satu daripada asid lemak omega-3, didapati boleh mengurangkan risiko wanita melahirkan bayi terlalu awal.

Dalam kajian ini, 350 wanita telah diberikan 200mg DHA tiga kali sehari semasa hamil sehingga sampai masa untuk melahirkan. Mereka mendapati bahawa wanita yang mengambil DHA ini cenderung untuk melahirkan bayi yang lebih besar, lebih berat dan lebih lewat daripada kumpulan plasebo.

Kajian juga menunjukkan wanita daripada kumpulan plasebo melahirkan bayi yang paling awal daripada kumpulan yang mengambil DHA(kurang daripada 34 minggu ).

Bagi kumpulan wanita yang mengambil suplimen DHA, hanya 1% melahirkan bayi mereka pada 34 minggu atau kurang, berbanding 5% daripada wanita yang tidak mengambil DHA.

Walaupun memakan ikan bermanfaat dalam kehamilan, namun untuk mendapatkan 600mg DHA yang diperlukan, wanita mungkin perlu memakan ikan dalam kuantiti yang banyak sehingga ianya boleh meletakkan janin berisiko tinggi kepada pendedahan merkuri.

Atas sebab ini, pengambilan DHA dalam bentuk suplimen adalah digalakkan untuk memastikan wanita hamil bebas dari PCB dan merkuri. Trigliserida dalam bentuk DHA mudah diserap dan bermanfaat.InsyaaAllah

Sumber dari Dr Salwa.
...

Dari pengalaman saya mengandungkan 3 orang bayi, 
anak pertama dan kedua saya tak mengamalkan apa2 vitamin selain vitamin c, asid folik dan ubat tambah darah yang klinik kerajaan bagi.
anak pertama saya lahir pada 37 minggu, anak kedua lahir ngam2 37 minggu jugak tapi 36 minggu tu saya dah sakit n laluan dah buka.
masa mengandungkan anak ke3 baru lah saya amalkan vitamin shaklee.
Salah satu vitamin yang saya amalkan adalah Omega Guard Shaklee, kaya dengan DHA, EPA & OMEGA-3.
Dan anak ketiga saya lahir pada 40 minggu 2 hari.
Overdue sudah.
(^_^)

Inilah dia ketiga tiga putri saya.
Alhamdulillah..semuanya sihat2 belaka.

...


Nak hamil?
♡ saya consume GLA, VITALEA, VITAMIN C, BCOMPLEX, ESP, VIVIX.

Nak bertenaga ketika hamil?
♡ saya consume VITALEA 2 BIJI, BCOMPLEX, VITAMIN C, ESP, OSTEMATRIX, VIVIX.

Nak kurangkan rasa morning sickness?
♡ saya consume PAPERMINT GINGER PLUS.

Berpantang?
♡ saya consume ZINC, VITALEA, BCOMPLEX, VITAMIN C, ESP, VIVIX.

Nak perbanyakkan susu badan?
♡ saya consume MEAL SHAKE, ESP, ALFALFA, OSTEMATRIX, VITALEA, BCOMPLEX, VITAMIN C,VIVIX.

Nak kurus lepas hamil?
♡ saya consume LECITHIN, ALFALFA, ESP, CINCH SHAKE, CINCH TEA, VIVIX.

Nak baby putih melepak cantik kulitnye?
♡ saya consume MEAL SHAKE sepanjang kehamilan dan sepanjang saya menyusukan baby saya.



*gambar saya sedang berpantang, Putri Nailah berumur 31 hari..

...

love, 
 zura bahar
 hotline: 016.595.2771 
--------------- 
kembali sihat bersama shaklee - visit: www.vitallyvitamin.com

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.