Tips bagaimana untuk anak-anak dapat tidur yang berkualiti dan ceria di pagi hari.

Hari ni saya hantar kakak putri pergi sekolah.

Sampai sekolah, teacher dia tanya, kenapa putri nampak tak ceria je..
Saya mampu gelak je..hehe...

"Sebab dia tidur lambat kot..
Susah nak bangun pagi..
Tapi dia nak pergi sekolah.."

"Oooo..."panjang teacher dia punya oooo...

Saya bukan sengaja tak bagi putri tidur awal untuk dapat tidur yang cukup..
Alasan saya adalah, saya nak putri spend masa dengan papa dia setiap hari.
Papa dia selalu balik malam.
Kalau bulan busy, kadang2 sampai pukul 9 lebih baru sampai rumah.
Saya tak nak jadi macam cerita2 dalam drama tu.
Papa balik kerja, anak dah tidur.
Memang dari dia baby2 pun saya akan pastikan malam2 kami dapat spend time dengan anak2.
Itu je masa yang kami ada since waktu kerja papanya 12 jam.

So..
Apa saya boleh buat untuk dia dapatkan tidur yang berkualiti (walaupun sekejap) dan ceria di pagi hari?


1. Minum Meal Shake sebelum tidur.

Dia dah kurang minum susu. Tapi, kita masih perlukan kalsium sepanjang hidup kita untuk kesihatan yang lebih baik terutamanya kesihatan tulang dan gigi.
Meal Shake bukan sahaja kaya dengan kalsium tapi mengandungi juga Vitamin D yang dapat beri ketenangan lebih ketika tidur. InsyaAllah dia akan dapat tidur yang lebih berkualiti.


2. Pastikan tempat tidur dia selesa.

Apa yang paling penting bila anak2 saya tidur adalah, air cond..emm...budak zaman sekarang,kan... ;)
Kalau air cond tertutup atau hari tu terlalu panas (biasanya kami set air cond akan switch off pukul 3 pagi je..) , dia selalu gelisah masa tidur. Kejap pusing sana, kejap pusing sini, garu sana, garu sini..ini akan mengganggu kualiti tidur dia.

3. Pastikan dia bangun dengan keadaan yang ceria.

Pagi2 adalah waktu yang akan menentukan mood kita sepanjang hari. So, pagi2 tu kita kene kejutkan dia dengan rasa kasih sayang dan lemah lembut. Kalau dengan cara tu anak2 anda tak boleh bangun, anda cuba cara ni..
- bukak lampu biar terang.
- tutup kipas atau air cond biar dia kepanasan.
- beri salam dengan ucapan "Assalamualaikum ya Putri Naurah Shafwana"
- cium pipi dia berkali2 sampai dia bangun.

Kalau masih tak bangun, cuba tanya dia sesuatu yang dia mesti jawab. Contoh soalan saya, hari ni kakak kene pakai baju sukan ke baju sekolah? Hari ni kakak nak bawak air apa pergi sekolah? Dll..

Pertama kali saya kejut putri dengan cium2 pipi dia, dia bagi saya flying kiss dalam keadaan mata masih terpejam..lepas tu dia senyum2..haha...
Nak ketawa saya pagi2 tu...

4. Pastikan mereka ambil breakfast sebelum ke sekolah.

Roti sapu coklat dah cukup. Kadang2 dia just minum susu dan milo. Breakfast penting untuk beri energy kepada anak2 kita sepanjang hari. Biasanya kat sekolah memang ada breakfast kan..sebab tu sebelum pergi sekolah at least perut dia terisi sikit.

5. Berikan Multivitamin yang dapat tampung kekurangan nutrisi dalam badan.

Salah 1 sebab kanak2 tak ceria adalah sebab tak cukup nutrisi. Bila nutrisi harian cukup, InsyaAllah anak2 kita lebih ceria. :)
Multivitamin pilihan saya semestinya Shaklee Brand.. :)
Dapatkan untuk anak2 anda juga ye..
Berikan mereka sorang 1 botol.
Mesti diorang suka dan berlumba2 nak makan sebab boleh bersaing dengan adik beradik yang lain.. kiranya macam motivasi lah untuk diorang makan vitamin..
(^_^)





love, 
 zura bahar 
hotline: 016.595.2771 

0 comments:

Post a Comment

❤,
Baizura Bahar,
Pengedar Shaklee Chemor, Perak.